|
JÓZSEF ÉS A SZÍNES SZÉLESVÁSZNÚ ÁLOMKABÁT
Az angolszász világ egyik nagy sikerű produkciója, a bibliai József története alapján készült József és a színes, szélesvásznú álomkabát című musical Andrew Lloyd Webber és Tim Rice első közös munkája. A darab eredetije egy tizenöt perces kantáta volt, melyet ’68-ban adott elő egy angol iskolai kórus.
Ótestamentumi témához fordult hajdan az ifjú szerzőpár: a József és testvérei motívumkörből kanyarítottak rövidke sikertörténetet. A délcegségére és okos álmaira irigy testvérek, előbb kútba taszítják Józsefet, majd eladják rabszolgaként a dúsgazdag Potifárnak. Rendbe teszi ura birtokát, ám vesztére szemet vet rá a tulaj kéjsóvár felesége. Lebuknak, s József hamarosan egy börtöncella mélyén találja magát. A csoda és saját borotvaéles esze onnan is kisegíti, hogy mindjárt a Fáraó bizalmasává emelkedjék egy bölcs daltanács által, ami szerint, a közraktár-építési programnak mindenkor meg kell előznie a betakarítást, különben, a beköszöntő hét bő esztendő során nem képződik tartalék az esedékes hét szűk esztendő átvészeléséhez. Meg nem fogadják ugyan a dalát, de hálaképpen Egyiptom második számú embere lesz. Az időközben éhkoppra jutott és Egyiptomban kenyérért házaló fivéreit hatalmánál fogva megbüntethetné. József azonban a rosszért jóval fizet: megkegyelmez még az aranypoharat privatizáló, huncut kis Benjáminnak is, és így a nagy létszámú család békében és gazdagságban élhet az idők végeztéig, az arabok nyakán.
A téma feldolgozásának első változata egy negyedórás iskolai mutatvány volt, az ambiciózus szerzők ezt bővítették nagylemeznyi hosszúságúra. Közben bemutatták a Jézus Krisztus szupersztárt, ami ráirányította az érdeklődést e „korai bájos verzió”-ra, s 1972 nyarán az Edinburgh-i Fesztiválon már teljes színpadi műként játszották el. Innen bekerült London színházi vérkeringésébe, eljutott New Yorkba.
1991-ben a Madách Színházba az a későbbi londoni, Palladium színházbeli változat került, amelyre – kivételes gesztusként – a közreműködő Kocsák Tibor megkapta az újrahangszerelés jogát. Ebben a változatban – a remek énekes-színész csapat mellett – egy negyventagú gyerekkórus is szerepelt. A keretjáték narrátora nekik mesélte el a történetet, és a szédületesen éneklő gyerekek a megelevenedő történet dalaiban is részt vettek.
De ez a produkció most más lesz, nem felújításról van szó – a díszletek és a jelmezek, meg persze a szereplők is változnak. A rendező személye, Szirtes Tamás azonban változatlan. Szerinte a darab diákos, szertelen, ettől van lendülete, sajátos humora. Kocsák Tibor zenei vezető egyenesen azt mondja, hogy Webber egy diákcsapat számára írta eredetileg a musicalt – az előadásban egyébként nálunk is lesz egy gyerekcsapat. De Kocsák szerint ebben a művében még sok más olyat is megengedett magának Webber, amit később a showbiznisz világában már nem tehetett meg. A darabban viszont már felfedezhető a Jézus Krisztus Szupersztár három zenei témája is. Nincs szigorú dramaturgia, dalok laza szövésű sorozatának előadása közben láthatjuk a kiválasztott fiú példázatjellegű történetét a toleranciáról, a megbocsátásról.
| |