|
HÍRSZÍNHÁZ
Puszi, puszi, puszi!
Utoljára gördült fel a függöny a Hírszínházban vasárnap este. Az előadáson jól szórakoztunk, a finálén hullámoztunk, majd egyperces néma felállással adóztunk közös vasárnap estéink emléke előtt, amikor a Petőfi Népe megtisztelő feladata lehetett, hogy témát kínáljon a színdarabokhoz.
Az évad utolsó előadásán is tartottuk magunkat a hagyományokhoz, s olvasóink dönthették el szavazataikkal, hogy melyik hírből készüljön színházi produkció. A három felkínált téma közül legtöbb olvasónk a pletykálkodás miatt verekedésig fajuló szomszédviszályra volt kíváncsiak.
A színdarab helyszíne ezúttal egy kecskeméti betéti társaság irodája volt. Konkrétan a Túl az Óperencián Igazságszolgáltató Bt. irodája, ahol Csobor Jusztícia nem mást osztogatott, mint az abszolut igazságot. Például Szokolai Péter Béla Jenő Mihály Mária Ferenc - de szólítsák csak Máriának - ének tanár részére, aki fáradhatatlanul próbálta rávenni tanítványait, hogy az általa érzékelt 400 ezer hang közül a kellemes 30 ezret szólaltassák meg. Ám erőfeszítése hasztalan volt, amit a jog nyikorgó kiskapuinak nyitogatása helyett körömletépés módszerével orvosolt.
Kár lenne megfeledkezni az iroda másik fontos ügyfeléről, Puskás Rudi bácsiról, aki a nézőtéren elvegyülve három menyasszonyát, valamint két apósát ismerte fel, s e lenyűgöző antrét a Multimilliomos dzsesszdobos szólótánccal egybekötött előadásával tetézte. Rudi bácsi alacsony költségvetésű megveretést rendelt szomszédja részére rudi-rágalmazásért, amelynek következtében felrobbantásra került egy gránát, valamint egy gyermekkorában elrabolt testvér.
Ennek okát - az évad utolsó előadásán is tarva magunkat a hagyományokhoz - ne boncolgassuk, hiszen ennyi volt, s a végére még egy idézet a darabból: "Puszi, puszi, puszi!"
A darab rendezője Pesty-Nagy Kati, dramaturg: Hárs Anna.
Rákász Judit, baon.hu 2010.04.18.
A városmarketing lehetőségeit tágította a hatodik előadás
A tatamin tömegével edző nyugdíjasok, a tavaszt hozó fesztivál és a romantikus vígjáték mint Kecskemét-reklám hármas hírversenyéből utóbbi került ki győztesen olvasóink szavazatai alapján. Így ezt írta szét egy éjszaka alatt, próbálta egy napon át, majd mutatta be egy órában a Hírszínház társulata vasárnap este a Kamara színházban.
A bimbózó kecskeméti városmarketing virágba borulását segítő ötletek számosak voltak a Hírszínház – immár hatodik – előadásán. A magyarok kacagányos bejövetele – amelynek végső célja, és értelme a „Van itt kecske, van itt mét...” anekdotában foglalható össze –, épp úgy kamerára kívánkozik a színdarab szerint, mint Petőfi Sándor életművének újraértelmezése a költő színészkarrierje szempontjából, középpontban a Lear királlyal.
A Hírszínház renszeres látogatóinak feltűnhetett már, hogy a produkciókban igen erős a magyar őstörténeti, valamint a tudományos fantasztikus szál. Említhetnénk példaként az előző előadásból Luke Árpád Skywalker és Soloné Emese Leia emlékezetes alakítását. A vasárnapi előadás sem hagyta cserben a sci-fi rajongó őstörténész színházbajárók tömegeit, hiszen ezúttal városmarketing szempontból gondolhattuk át közösen a porszívócsővel a szájában kecskeméti paradicsomlevest felszippantó Gripen pilóta történetét.
Az elődás szereplői: Csombor Teréz, Danyi Judit, Kiss Jenő, Magyar Éva, Puskás Péter, Sirkó László. Rendező: Réczei Tamás. Dramaturg: Hárs Anna. Zene: Látó Richárd.
Rákász Judit, baon.hu 2010.03.21
Lucas, kérjél bocsánatot!
Vastapsos közönségsikerrel jubilált ötödik előadásán a Hírszínház. A témát a kecskeméti stúdióban készült, Oscar-esélyes rajzfilmről szóló Petőfi Népe hír adta – Pesty Nagy Kati rendezésében, Hárs Anna dramaturg szövegével.
Hogyan jutott az előadás a Kells titika című rajzfilmtől Luke Árpád Skywalkerig és Soloné Emese Leiáig (a. n. Padme Anikó Amidala), azt talán jobb lenne, ha jótékony homály fedné, ám mivel ez egy színházi beszámoló, nem mehetünk el a tények mellett.
Miként a történet főhőse, Rödömörö, az ismert riporter sem, aki saját stúdiójában tárja fel, hogy milyen értékeket lopott el a világ a magyar kultúra, a magyar tudomány és a magyar történelem nagy alakjaitól.
De ne vesszünk el a részletekben, hiszen mint a klasszikus is mondja, előbb-utóbb mindenki magyar volt, és mint a Hírszínház előadásából kiderült, ez ügyben Elton John, Leonardo da Vinci, a NASA és természetesen George Lucas is érintett.
De a megbocsátás szép erény, ezért hát fújjuk el Eltonnal együtt a Can you feel the love tonightot, finálé!
Rákász Judit, baon.hu 2010. február 28.
Puskás Peti nem vetkőzött, inkább ágyba bújt
Levetkőzöl a vasárnap esti Hírszínházban is? - erről érdeklődött a BAON.hu Puskás Péterrel készített online interjújában az egyik kérdező. Puskás nem vetkőzött, viszont az előadás egyik jelenetében ágyba bújt Trokán Nórával, és mindketten megdöbbentek az Észak-Oszét híreken.
Kikérdezéssel kezdődött a Hírszínház vasárnap esti előadása. Réczei Tamás arra volt kíváncsi, melyik Petőfi Népe hírre szavaztak a legtöbben a nézők közül. A helyszíni közvéleménykutatáson a Fibernet nyert, ahogy a pénteki internetes szavazáson is. Így az utolsó angol nyelvű csatornát is kihajító Fibernet lett a sebtében kitalált, megírt, megtanult, próbált és vasárnap este előadott előadás témája. Az előadás elején a távirányítóval körbekapcsolgattunk: szembenéztünk a szappanopera aktualitásaival (mélyen és őszintén), ránéztünk a Mónika Show-ra (nyilván véletlen), néztünk egy kis sportot és Trokán Nórát Trokán Péter szerepében. Aztán jöttek a mozaikok, például Varga Lajos mentalista, spiritualista, nem mellesleg pedofil, a sorozatfüggő anya és a kórterem, ahol távirányítóra ment a küzdelem.
A Hírszínház negyedik előadásán debütált Csombor Teréz – aki a közönség nagy tetszésére fiát, a Nemzeti Színházban játszó Ort Péter is magával hozta – és Sirkó László.
2010. január 31. baon.hu, Rákász Judit
Ha beszólnak a tanároknak
Zilált idegrendszerű pedagógusoknak tartott konfliktuskezelő tanfolyamot vasárnap este a Kamaraszínházban három pszichológus: a fehérmájú, az ezoterikus és az unalmas.
A biológia–ének szakos (Kéner Gabi) volt a legziláltabb mind közül. De valószínűleg magunk is azok lennénk, ha egy bazalt (tufa?) kőzettel kidobták volna a jobb szemünket. A magyar–töris kollégát a felesége hagyta el, mert nem tudta feldolgozni, hogy kevesebbet keres, mint egy középvezető. Emiatt időnként túlreagálja, ha a nebuló nem hajlandó levenni a fülhallgatót a fejéről, ha az episztolákról van szó. Ha ők ketten egymásra találnak – It’s just a perfect day!
Az előadás egyik legjobb karaktere a matek–fizika szakos tanárt játszó Báhner Péteré volt, aki csakis egészkor lép be bárhova is, elvágólagosan teszi a füzetet a padra, és ha még 3 évet marad a suliban, akkor pont 12 évvel fog tovább tanítani annál, mint amennyit egy-egy tanár szeretne ugyanott, megengedve és feltételezve, hogy x=5.
A legjobb azonban ezúttal is Puskás Péter volt. Most: Puskás, a tesitanár. Susogós dzsoggingban, Björn Borg-os fejpántban, napszemüvegben, spanglival lazult. Tesitanárként is, meg a színpadon is – jót nevettünk, többen összeestek.
baon.hu 2009.12.21.
Japánmentes Japán Nap
A H1N1 vírus miatt nem érkeztek meg a japánok a kecskeméti Tölgyesi Frédi Kulturális Kongresszusi Referencia Központba. A nézők viszont megérkeztek, tehát meg kell oldani a helyzetet – ez volt a vasárnap este a Kelemen László Kamaraszínházban játszott második Hírszínházi bemutató kiindulópontja. A művház kollektívája az igazgató – a piros fejpántos, majdnem japán, Báhner Péter – irányításával meg is oldották. Mélyenszántó humor és cinkos egymásra mosolygások nem voltak a vasárnap esti előadásban, nagy röhögések viszont elejétől a végéig. Nehéz lenne eldönteni, hogy kik élvezték jobban az örömjátékot: a színészek vagy a közönség. A művház kollektívája a japánhiánytól először falfehérre sápadt, majd a szeme szűkült résnyire. Ezt követően gyorsan peregtek az események. A harcművészeti bemutatón Puskás Péter dirigált – neki volt a legnagyobb nuncsakuja –, s ugyancsak hozzá köthető a maradandó élményt jelentő bonsai idomítás (Bonszáj, feküdj!).
A harcos indítást követően a nyolc-négy-tizen éve Magyarországon élő japán, Kéner Gabi magyarázta el a zen buddhizmus etimológiáját, amelynek eredeti jelentése zenés budizmus. Az előadás hátralevő része is megőrizte az ismeretterjesztő jelleget. Például megismerhettük a szumo szabályai közül az erős egymásra tekintést, hallhattunk számos japánszerű haikut, és láthattunk egy Mátrix/kimono-divatbemutatót.
A törzsközönség már jól tudja, hogy a Hírszínház interaktív műfaj. Az első soron általában a bátor és az új nézők osztoznak. Ott ugyanis minden előadáson fenyegető a veszély, hogy az egyik jelenetben a nagyérdemű Puskás Péter partnereként a színpadon találja magát.
baon.hu, Rákász Judit 2009.november 16.
Puskás Péter levetkőzött
Mint arról mi is hírt adtunk, érdekes kezdeményezéssel állt elő a Katona József Színház. A játékos kedvű színészek – Puskás Péter főszereplésével – egy a Petőfi Népe c. újságból a nézők által kiválasztott cikk alapján hoznak létre egy előadást. A darab megírására és próbálására mindössze egy hétvége áll a színház rendelkezésére. Hogy mely hír legyen a darab alapja, arra a BAON.hu oldalon, illetve a titkárságon lehetett szavazni, e héten a " nőegylet kontra Megasztár", "kiskunmajsai álpolgárőrök", illetve "26 ezer kiló összezúzott kínai fokhagyma" versengett egymással a nézők kegyeiért, és nyert az első. Íme, így hangzik :Győzött a kecskeméti nőegylet - Visszakapják a pénzüket a Megasztár 4 című produkció hoppon maradt szavazói. Történt ez az után, hogy a kecskeméti Első Magyar Vidéki Nőegylet jelezte a versenyhivatalnak, hogy a tehetségkutató fináléjában hirtelen megváltoztatták a szabályokat. Így az akkor versenyben lévő három fiúra szinte hiába adták le szavazataikat a fiatal lányok, rajongók. Ennek ugyanis alig volt jelentősége. Az érintett szavazóknak jelentkezni kell, és visszakapják pénzüket."
( Belegondolni is rossz, mi lett voln ha a harmadik hírre szavaznak legtöbben .Hiszen az est szereplői között volt hajdani ketchupos és mustáros flakon is, minden bizonnyal a fokhagyma-léttel is megbirkóztak volna...csak az a darálás...).
A darabot Réczei Tamás (a színház művészeti vezetője, rendező), és Hárs Anna, producer írták, egy éjszaka alatt. Ebből következik, hogy a próbákra sem maradt sok idő: de ennek a "műfajnak", mely kísérleti jellegű - bár hasonló próbálkozás Cseke Péter elmondása szerint volt már a budapesti Katonában-, nem is a részletes kidolgozás adja a "báját", hanem épp az improvizáció szükségessége, az eseti megoldások. Van ugyan egy textúra, de nem feltétlen muszáj ahhoz ragaszkodniuk az előadóknak- és valószínűleg minél inkább nem ragaszkodnak majd, annál szórakoztatóbb és váratlan fordulatokban bővelkedő lesz a cselekmény.
A rendkívüli "ősbemutatóra" a Kelemen László Kamaraszínházban került sor, vasárnap este. A főszereplő Puskás Megasztár Péter volt, mellette részt vett a játékban Kéner Gabriella, Magyar Éva, Fazakas Géza, Széplaky Géza, Aradi Imre, Báhner Péter, Mihály Dóra, Szabó Nóra, Földes Orsolya- és a közönség. A sztori egyszerű: a nőegylet tagjai megérkeznek Edelényből, és visszakövetelik az sms-eik árát. Céljuk eléréséhez túl kell jutniuk a biztonsági őrön, a produkciós igazgatón, és számtalan kaland vár rájuk, ám ők semmitől nem riadnak vissza, ("Sem magasság, sem mélység nem rettent.."- ahogyan Kecskemét jelmondatában is áll, drága jó esperesünk mindig hozzátette: igaz, hogy Kecskeméten egyik sincs.) A "darab" helyenként egészen vicces volt, a nézők élvezték, noha voltak benne olyan poénok is, melyet "belső körön" kívüliek nem érthettek ( "bodor a Gizike"), viszont ők ma jól láthatóan kevesebben voltak mint a "külsősök".
Az első Hírszínház után valószínűsíthető, hogy ez a műfaj a fiatalokat fogja vonzani, és nem várható hogy tömött buszok érkeznek Jakabszállásról és Lajosmizséről, hogy az ottani bérletesek Puskás Petit alsónadrágban és boában megtekintsék. Viszont van egy korosztály, mely százszor inkább fog részt venni egy ilyen jellegű játékban, mint hogy Huszka dallmaira andalodjon el- ők minden bizonnyal díjazni fogják ezt a törekvést. Részünkről "megtettük, amit megkövetelt a haza", ha a sorozat további "elemeire" is kíváncsiak, kövessék oldalainkon a színház műsorát, és vegyenek jegyet a következő "Hírszínházra", vagy- üsse kő- olvassák el a róluk szóló beszámolókat a BAON-on!
Csak aztán nehogy az legyen a következő feldolgozásra váró hír, hogy a BAON olvasói is "manipulációt" sejtenek a szavazás körül!
lajosmizselap.hu 2009.10.18.
Sikerrel debütált a Hírszínház
Nagy sikerrel, telt ház előtt debütált a Hírszínház, a kecskeméti Katona József Színház és a Petőfi Népe új, közös sorozata vasárnap este a Kamaraszínházban.
Az est abszolut sztárja stílszerűen az egykori megasztáros Puskás Péter volt, aki – fekete kendővel alig takart csíkos alsónadrágban, kockás zokniban és fekete-ezüst boában – Majom-performance-szal fogadta a Kelemen László Kamaraszínházba érkező nagyérdeműt. Majd – a szerepből nem kizökkenve – követte a közönséget a nézőtérre, ahol a székekre felugrálva először barátságosan megkurkászta a nézők haját, majd többször szerelembe esett. Ezen kívül megmutatta magát Cseke Péter direktor kínai tolmácsaként, Tillaként, Király Viktorként, Lucyként, a közönséget megmozgató tapsemberként – és jól állt neki.
A valamivel több, mint másfél nap alatt elkészült előadás története a TV2, illetve a Megasztár stúdiójában játszódott, amelyet ostrom alá vett a nőegylet. Bár a szavazás miatt felhergelődött csapatot megérintette a celeb-fíling, még a Mátrix-akciójelenetek sem rettentették őket, így végül célba értek egy nagyszabású zenés fináléban. A nézőtéren pedig exponáltak a mobiltelefonok.
Megasztár kontra Nőegylet A havonta egy előadással jelentkező Hírszínházban a produkciók alapja mindig egy friss Petőfi Népés hír. Hogy melyik hírből lesz színdarab, azt olvasóink dönthették el szavazatukkal. Három hírt hirdettünk meg pénteken szavazásra: a Megasztár miatt győzedelmes csatába indult kecskeméti nőegylet történetét, az összezúzott 26 ezer kiló fokhagyma esetét, és a kiskunmajsai álpolgárőrök ügyét. Olvasóink szavazatai alapján a nőegylet esete nyert. Réczei Tamás művészeti vezető és Hárs Anna producer egyetlen éjszaka alatt írt a hír alapján színdarabot, amit a társulat, Puskás Péter, Kéner Gabriella, Magyar Éva, Fazakas Géza, Széplaky Géza, Aradi Imre, Báhner Péter, Mihály Dóra, Szabó Nóra, Földes Orsolya, alig egy napi próba után vasárnap este adott elő – nagy sikerrel.
Rákász Judit, baon.hu 2009.10.18.
Puskás Péter a Hírszínház társulatában
Október 18-án indul a Hírszínház - a kecskeméti Katona József Színház és a Petőfi Népe közös produkciója. Az előadások állandó szereplője lesz Puskás Péter.
- Meglepte a felkérés? - Igazából nem. Imádok improvizálni a színpadon, és úgy látszik, másoknak is tetszik, amit csinálok. Hihetelenül izgalmasak az improvizációra épülő előadások, mint amilyen a Hírszínház is. Azt már tudom, hogy október 18-án lesz a bemutató, de fogalmam sincs például, hogy mi lesz a darabunk témája. Talán egy napunk lesz a próbára, de lehet, hogy még annyi sem. Tehát úgy megyünk fel a színpadra, hogy pontosan nem tudjuk, mi fog történni. És közben ott vannak a nézők, akik nem haverságból jöttek el, tehát minőséget kell produkálnunk. Egyszeri és megismételhetetlen, ha akarnánk sem tudnánk kétszer ugyanúgy eljátszani.
- Leborul, széttörik, elfelejti - ezek szerint ez nem minden színész rémálma? - Azt nem mondom, hogy direkt keresem az ilyen helyzeteket, de az igaz, hogy szeretem, ha előre nem látható dolog történik a színpadon. Ezek a helyzetek hihetetlenül felfrissítik az ember agyát. Mintha adrenalin löketet kapna: kiélesednek az érzékek, beindul az agya, mert valahogy meg kell oldani a helyzetet. Nagyon intenzív élmény.
- Előfordult, hogy megkapta az Ejnye, Péter!-t ilyen helyzetért? - Olyan is volt, de nem Kecskeméten, hanem Szolnokon. Jó, ha az ember megtanulja, mikor és kivel szemben engedheti meg magának. A Hírszínházban hála az égnek ilyen hibát nem lehet véteni, hiszen az egész műfaj az improvizációra épül, éppen ezért nagyon sikeres.
baon.hu, Rákász Judit 2009.10.03.
Új színészek, hírszínház, 6 premier – elkezdődött a színházi évad
6 premier lesz a 2009/2010-es évadban a Kecskeméti Katona József Színházban. Többek között látható lesz a Három Nővér, Játék a kastélyban, a Lili bárónő, Indul a bakterház, illetve a Szentivánéji álom.
Egy perces rövid videó összefoglalóval kezdődött az idei évadnyitó gyűlés a Kecskeméti Katona József Színházban, ami után Cseke Péter igazgató köszöntötte a 65 éves Kiss Jenő színművészt, akit a Katona József Színház örökös tagjává választották.
Kiss Jenő Petőfi Sándor egyik alkotásával köszöntötte kollegáit.
A gratulációk után a színház direktora összefoglalta az elmúlt esztendőt, bemutatta az új kollegákat, majd ismertette a megjelenteknek a következő évad premierjeit.
„Amikor felmértem a társulatomat, akkor láttam, hogy vannak bizonyos olyan szerepkörök ahol nagyon kevesen vannak, ilyenek voltak a fiatalok véleményem szerint, és vannak olyanok ahol nagyon sokan vannak. Itt is valamilyen egyensúlyt kellett kialakítanom. Nagyon sok fiatal szerződik a színházunkhoz, ami nagyon jó jel. Nagyon klassz, hogy az egyetemről, a fővárosból is, és más vidéki színházakból is szerződtek hozzánk.” – nyilatkozta Cseke Péter a Kecskeméti Katona József Színház igazgatója.
Hajdú Melindát, Trokán Nórát és Csémy Balázst már ismerheti a kecskeméti közönség, hiszen ők a tavalyi évadban már szerepeltek nálunk, mint az egyetem hallgatói, viszont ettől az évadtól már teljes tagjai a helyi társulatnak. Hárs Anna is idén végzett az egyetemen, aki dramaturgként fog bemutatkozni a helyi közönségnek. A teljesség igénye nélkül a 2009-es, illetve 2010-es évadban a következő emberek kerülnek Kecskemétre: Kántor Zoltán, Ferenc Bálint, Aradi Imre vagy Müller Zsófia.
A nyári időszak azonban nem telt el gondok nélkül, amit a színház művészeti vezetője beszédében meg is említett.
„Érkezett a munkaügyi felügyelőséghez egy névtelen levél arról, hogy nem teljesen szabályszerűen zajlanak a színházban a dolgok. Kijött a felügyelőség, a névtelen levélre is, és kiderült, hogy minden szabályosan zajlik. Ez szerintem egy rossz kommunikáció, valahonnan belülről, valaki elégedetlen, és úgymond egy régebbi módszerrel kommunikálja azt és mondjuk nem azzal, hogy velünk beszél. Ennyi. A történet röviden lezárult, csak mondjuk, nem vagyok tőle olyan nagyon boldog.” – hangsúlyozta a művészeti vezető.
Azonban, hogy pozitív hírrel zárjunk, a következő évadban hírszínház részesei is lehetnek a kecskeméti nézők.
„Ez egy lopás. Valljuk be. Egerben kitalálta az egri igazgató, Csizmadia Tibor, hogy helyi hírekből megpróbálnak, kicsit olyan beugró jelleggel, improvizációs színházat csinálni, de a vége az lett, hogy darabot írtak rá. Egerben ez olyan siker volt, Ő maga mesélte nekem, hogy kisszínházi bemutatót fel kellett tenni a nagyszínházba. Egy helyi péntek esti kecskeméti hírből, vasárnap este bemutató lesz, Puskás Péterrel a főszerepben. Magyarul, a 24 óra alatt nemcsak a szöveg születik meg, hanem maga az előadás is.” - tudtuk meg Réczei Tamástól.
kecskemetitv.hu 2009.08.26. | |