|
2009
Anglisztika+Dél-Afrika+Puskás Peti = ?
Puskás Peti élete új fordulatot vett. De hogy mégis milyen szerepet kap Dél-Afrika az ő életében? És persze nem utolsó sorban, mégis mi a megoldókulcsa a fenti egyenletnek? Erről meséljen Ő.
Hogy telnek manapság a napjaid? Mi a helyzet az egyetemmel? 2004 óta járok egyetemre, és még csak másodéves vagyok.. Szóval 5 éve járok egyetemre, és igen, még csak másodéves vagyok. Magyar-angolon kezdtem, aztán átvettek anglisztika levelezőre, így könnyebb. Naponta lejárni Piliscsabára, és hármat lehet hiányozni – ezt már az első 3 héten kilőttem.. Így hát átvettek levelezőre. Miért pont anglisztikát választottál? Végülis azért, mert akkor már tanultam 8 éve az angolt. A felsőfokú angolnak is köszönhető, hogy Dél-Afrika jószolgálati nagykövete lettem, mert ha bármi van, akkor egy olyan ember kell, akit ha kérdeznek tud válaszolni. Dél-Afrika jószolgálati nagykövete lettél? Mit gondolsz miért? Kerestek egy olyan fiút, aki szem előtt is van – és úgy gondolom, hál’ Istennek sikerült a határvonalon maradnom, a Tv-ben is. 3 filmszemlén voltam ott, jelölések is voltak 3 éven keresztül, meg sokat vagyok a Tv-ben. Mivel jár majd ez az egész? Remélem nagyon sok mindennel. Kezdve azzal, hogy elmegyünk Dél-Afrikába tavasszal, és azt gondolom, ez a feladatkör nagyon nagy felelősséggel jár. Mennyi időre fogsz kimenni? Ez folyamatosan változó. Attól függ, hogy hogy alakulnak projektek, hogy milyen tervek vannak – nyilván egy nagy vállalatról van szó, aki nemcsak jótékonykodásból csinálja ezt.
Más téma. Két klippedet is Te rendezted, mindkettőnek rendkívül jó visszhangja volt. Te hogy látod ezt? Ez izgat változatlanul, meg nagyon izgat az az út, ameddig az ember eljut odáig. Klippet illetően, az a kettő végülis az enyém. Nagyon jó visszhangja volt. Igen, nagyon jól esett. Úgy jött az a klipp, hogy ott is volt egy fordulópont, ha nem álltam volna a sarkamra, hogy történjen valami, akkor soha nem történt volna semmi.. Gyakorlatilag egy nap alatt rendeztem két klippet. Úgy álltam hozzá, hogy jó, amit megkerestem a fellépésekből, azt most visszaforgatom , és megcsinálom úgy, hogy a következő egy évben ne legyen gond. Aztán elkészült, és ebben az évben is jelölve voltam vele az év férfi előadójának. A youtube-ot sem használom visszaigazolásnak, mert az is kitudja hogy működik, mi az amit számol, mi az amit nem..
A rendezésben biztos nagy segítséget adott, hogy beláthatsz abba, hogy hogy csinálják ezt azok, akiknek valóban ez a szakmájuk. A Jóban rosszban így több téren is mérföldkőnek számíthat az életedben. Igen. Gyakorlatilag ha a Jóban rosszban nem jön, akkor én sem lennék már sehol. Nagyon szeretem, és a nézők is nagyon szeretik, persze azt tudjuk, hogy nem egy szépirodalmi mű. Leültetnénk Hemingway-t, ő sem tudna napról-napra olyan szintű anyagot csinálni, de meg kell csinálni, és meg is csinálják. Egyenlet megoldva.
Oravecz Nóra, forrocsoki.com 2009.11.12.
Terasztól a színpadig
A Megasztár 3. szériájában ismerhettétek meg Puskás Petit. Mindennek már jó pár éve. Pályafutása azóta is szárnyal. De hogy milyen szerepe van a terasznak az életében, és hogy hogy került színpadra? Erről beszélgettem vele.
A honlapodon a bemutatkozó szövegben azt írod, hogy nem változott meg az életed a Megasztár óta. Ettől függetlenül valamiben mégis másabb volt az életed 4 éve. Erről tudnál mesélni? Valószínűleg azalatt azt értettem, hogy azelőtt sem tudtam a fenekemen ülni otthon, és ma sem tudok. Nyilván abban változott, hogy más merre járok, más emberekkel veszem körbe magamat, de egyébként alapjáraton nem változott a dolog. Mindig is szerettem ismerkedni, erre-arra járni, belefogni ebbe, belefogni abba. Ha munkáról van szó, ott is volt olyan, amikor azt éreztem, hogy szerettem csinálni, de ennyi elég volt, valami mást kell kipróbálni.
A Megasztár előtt ez a sokszínűség hogy nézett ki? Volt olyan, hogy festegettem, elkezdtem fotózni, rendezőnek készültem, és egyfolytában filmeket néztem.. Persze akkor minden más volt, volt bennem egy pici sznobizmus, hogy nem vagyok benne, ezért kívülről látom a dolgokat, és mindent leszólok és sokkal jobban tudom a dolgokat.. Ez megváltozott. Én úgy gondolom, hogy máshogy látok nagyon sok dolgot.
Minek köszönhetően maradt ki a nagyképű korszak? Egyrészt a családomnak, hiszen művész család, a legnagyobb kritikusaim mindig a szüleim voltak, és nagyon büszkék voltak arra, amit csinálok, de ők voltak az elsők, akik jelezték, hogy sok vagyok, rossz irányba megyek. Azt gondolom egyébként, hogy szigorral fel is kell lépni, nyilván, ha az embernek az élete 180fokos fordulatot vesz, akkor hajlandó megzakkanni az ember. Nekem is volt egy olyan időszak a Megasztár utáni nyáron, hogy azt hittem, hogy én szültem ezt az egész énekesi szakmát, és hogy annyira tehetséges vagyok, hogy egyszerűen döbbenetes.. Nekem is volt egy ilyen korszakom, de aztán visszarángattak. Most már egészséges önbizalommal mondom, hogy tehetségesnek tartom magam, de látom magamon, hogy mennyire el vagyunk maradva nyugattól. Ha lenne egy nagy tőkével rendelkező apukám, akkor valószínűleg rendkívül egyszerűen mehetnék énekesnek – egyébként meg egy pár millió forint elég ahhoz, hogy az ember énekes legyen-, én azt gondolom, hogy 4-5 millió forintból ezt már meg lehet csinálni ha tehetségtelen vagy, ha nem. Úgy gondolom egy picit szorgalmasabbá tett ez az egész.
A Megasztár előtt is énekeltél? Nem.
Honnan jött az ötlet, hogy jelentkezz? Eléggé stílusosnak tartom, hogy az első hely ahol énekeltem életemben az 18 évesen egy csaj terasza előtt, egy erkély előtt volt, mert elhagyott. Volt egy szám, amit soha nem akart meghallgatni, aztán elénekeltem neki hajnali kettőkor, baromi jó volt.
Miért döntöttél úgy, hogy elmész a Megasztárba? Mert nagyon jó műsor volt. Szerintem a Megasztár 1 az egy igazán jó műsor volt, újdonság volt a TV-ben, azután a sok műsor után amit néztünk a TV-ben, főleg a valóságshowk után.. Amit ma már nem ítélek el annyira, főleg azért, mert ott vannak az MTV valóságshow-ik, amik iszonyatosan jók! Szellemesek, jól vannak kitalálva, a véletlenszerűségen alapszik. Mindenesetre amikor bejött ez a Big Brother és hasonló dolgok az ember elítélte. Ezután jött a Megasztár, ami hozott olyan egyéniségeket, mint az Oláh Ibolya, az Evelin, de legfőképpen a Tóth Vera. Ő volt az , amikor egyszer vége volt a műsornak, és kimentem, és csak néztem, hogy milyen klassz ez a nő. Olyan szelíd, olyan szerény, és fantasztikusan énekel. Bátran állíthatom, hogy a legjobb énekesnő ma Magyarországon Tóth Vera, aki világszínvonalon énekel, és ha nem itt élne, akkor már világsztár lenne. De ugyanezt gondolom egyébként az Oláh Ibolyáról, ő is egy fantasztikus tehetség. Visszatérve.. A másodikra nem mertem jelentkezni, ami nem is baj így visszatekintve, a harmadiknál voltam úgy, hogy egyetemre jártam, és úgy gondoltam, hogy lehet, hogy nem lesz több esély az ember életében. Talán nem aközé a 10-20 ciki közé nem fogok bekerülni, lesz ami lesz, megpróbálom. A szerenád is jól sült el, aztán volt egy kertiparti ami szintén jól volt. Egyébként nem mertem elmondani otthon, hogy jelentkeztem. De az is úgy gondolom egy ilyen stílusos dolog volt, hogy amikor jelentkeztem, az apukámnak volt a Millenárison egy előadása, ahol kellékes voltam. Akkor mondtam az anyukámnak, hogy figyeld meg, nemsokára miattam jössz majd ide a Millenárisba. Jól ki is nevetett, hogy kisfiam jól elszálltál.. Aztán később sikerült. Mégiscsak igazam lett. Jelentkeztem, sikerült. Óriási volt. Egy helyen, ránk figyel az ország, és izgulnak értünk, és mi is annyira felpörgetve éltük meg az egészet.. Hol fáradt voltam, hol maximumon pörögtem, hol ki voltam facsarva.. De ilyenkor nagyon kell vigyázni.. Kicsi a piac, amiről szoktunk beszélni.. Pl. a csodákban sem hiszek. Azt gondolom, hogy a magyar válogatott, hiába várja a csodát, nem fog kijutni a világbajnokságra, ezzel szemben a háromszoros olimpiai bajnok vízilabda csapat nem csoda, hogy most is megnyeri, mert olyan struktúrája van, hogy képes erre kitermelni a csapatot. Azt gondolom a zenében sincsen más. Ezek nem véletlenek és nem csodák. Vannak tehetségek, és dolgozni kell rajta. A Novák Péternek az első mondata ami hozzám szólt ez volt: „Jó ez a srác, de nem hiszem el, hogy képes lenne végigcsinálni ezt az egészet..” Ez megmaradt bennem..
Nem csak énekes, hanem színész pályán is kaptál teret. Hogy jött a színészkedés? Rögtön a Megasztár után vettem egy zongorát, pont amiatt, hogy nehogy már 20 évesen az ember a karrierjének a csúcspontjára érjen.. Megkerestek a Jóban Rosszbanból, elmentem egy válogatásra, az elsőn iszonyat voltam, a másodikon valószínűleg jobb. Emellett rögtön jött egy musical szerep, az 56 csepp vér, ahol rám gondolt az alkotó, először mint Rómeó, majd egy kisebb szerepet kaptam, amit egyáltalán nem bánok, mert nem biztos, hogy abban a helyzetben meg tudtam volna birkózni azzal a feladattal. Nagyon sok barátot szereztem a forgatáson, az pedig hogy Kaszás Attilát láthatod próbán, az felér egy kurzussal. Ott álltunk 200an, tréning gatyában, meleg volt, büdös volt, minden.. Magnóról ment a zene.. Jött az ő része, és úgy adta azt elő, hogy minden csaj szerelmes lett belé, és nyilván mi is néztünk, hogy hú.. Bennem is valószínű, hogy egy ilyen technikát alakított ki. Ő legyőzte magában a gátlást, és kiállt. Nehéz dolog legyőzni, mindenki önmagával küzd. Sokan nagyképűségnek könyvelik el az önbizalmat, de ez nem nagyképűség, a mi dolgunk ez, hogy az ember felmegy, azzal a hozzáállással, hogy szétrobbantja az egészet. Nem mehetsz úgy fel, hogy jaj, mi lesz.
Hogyan tovább? Nem csak nagyon sokat gondolkodom rajta, hanem csinálom is. 1 évvel ezelőtt nagyon sok mindenbe kezdtem bele, jazz balett, sportok, reggelente úszok, járok küzdősportra, futni járok, zenélni elkezdtem rendesen tanárral, zongorázni, fősuli..
Zárásképp. A legmegtisztelőbb dolog ami Veled történt: Az 56 csepp vérre visszatérve Babos Gyula a szünetben odajött hozzám, ott volt a rendező meg mindenki, és azt mondta, hogy Petikém, Te iszonyat tehetséges vagy! Lesüt rólad a tehetség! Úgy hirtelen lesokkolt.. Pedig nem is csináltam semmit.. Alig volt szerepem. A másik amit meg is könnyeztem egyébként – mert váratlan dolog volt-, amikor a Színház Magazin – szakmai lap- éves szavazásán jelöltek a legígéretesebb pályakezdők között .. Ott volt a nevem.
Oravecz Nóra, forrocsoki.com 2009.október
Puskás Peti: A pályám a szexről szól!
Tanul, énekel, gitározik, színházban játszik, sorozatban szerepel, közben pedig ezerrel szédíti a csajokat. Mindenki Puskás Petije – vagy ahogy ő hívja magát: „apuskáspeti” – nem görcsölős fickó. Laza, mint a Riga-lánc
– Kezdjük egy gyors helyzetjelentéssel: hogy telt a nyarad? – Végre egy hétre kivonhattam magam a forgalomból. Már tavasszal is éreztem, hogy kell pár nap, amíg nem csinálok semmit, ezért elutaztam Rodoszra. Csak ennyi volt a pihenés, ezenkívül a melóról szólt a nyár. Hála istennek, mert így szeretem. Megőrülök, ha nincs dolgom!
– Ezek szerint kihagytad a fesztiválszezont? Azt gondoltam rólad, hogy hősiesen végigpörögted a nagyobb bulikat. – Tény, hogy nagy fesztiválozó vagyok. Ha tehetem, elhúzok bulizni, ebben remek társam Kocka, a mesterfodrász barátom. Általában csapatjuk neki rendesen! A Balaton Sound négy napját is együtt toltuk, és persze voltunk a Szigeten is, ahol egyébként az öcsém is fellépett egypár szám erejéig.
– És hogy áll a te zenei karriered? Mikor jön a következő lemez? – Eljárt az idő a lemezkiadás felett. El kell fogadni, hogy jelenleg nincs értelme albumot készíteni, de mindezt nem élem meg tragédiaként, van jó oldala is. Azoknak, akik elkezdenek zenélni, az internet olyan szabadságot ad, amely korábban nem volt meg. Boldogan fogadom, hogy megszűnt az a lehetetlen helyzet, hogy a kiadók diktálják az ízlést – ők döntötték el, mi lehet sláger. Ebben az új szituban a hallgatón múlik, miből lesz siker, és ez nagyon szimpatikus számomra.
– Album híján mi lesz a következő dobás a zenei karrieredben? – Rengeteg tervem van. Imádok fellépni, és nagyon remélem, hogy két-három éven belül sikerül a mostanihoz képest nagyobb volumenű produkcióval jelentkeznem. Azért dolgozom reggeltől estig egyfolytában, hogy felkészülten menjek majd neki az adódó lehetőségeknek. Rengeteg koncertre járok, és próbálom begyűjteni azokat az apró titkokat, melyeket később hasznosíthatok. Ezenkívül gitár- és énekleckéket veszek, és zongorázni is tanulok. Nagyon komolyan gondolom a tanulást. Fanatikus elszántsággal csinálom a zenélést, mert azt gondolom, hogy egy előadóművész számára csak ez a járható út. Legalábbis annak, aki jól akarja csinálni.
– Művész szülőkkel a hátad mögött mennyire volt törvényszerű, hogy egyszer te is próbát tegyél a színpadon? – Mindig vonzott a művészet. Különösen a film, a rendezés és az operatőri munka érdekelt. Sokáig fontolgattam, hogy felvételizek a Színművészetire, végül aztán bölcsésznek jelentkeztem. Közben azonban jött a Megasztár, amely végleg eldöntötte a sorsomat. Gondoltam, kipróbálom magam, és bejött! Abban a pillanatban tudatosult bennem, hogy ezt akarom csinálni, amikor a válogatáson felmentem a színpadra. Ott kijött belőlem valami… Az első fellépésemre gyakorlatilag nem is emlékszem, olyan állapotban voltam.
– Azt akarod mondani, hogy a Megasztár volt az első színpadi kalandod? – Ott volt az első színpadi élményem. Az egész stáb kacagott rajtam, hogy így akarok kiállni. Annyi előzménye volt csupán a dolognak, hogy egyszer kellékesként dolgoztam a Millenárison.
– Azóta viszont nemegyszer volt alkalmad színpadon és a kamera előtt is bizonyítani. Svéd, Dörzsölt, Sampon, József – néhány szerep a pályádról. De mennyire gondolod komolyan a színészi karrieredet? Szeretnéd, ha évek múlva a plakátokon Hamlet, Lear király vagy – mondjuk – Az ember tragédiája Luciferje állna a neved mellett? – Éppen ebbe az irányba próbálom terelni a pályámat, és azt gondolom, hogy alakul is a dolog. Már a múlt évben is gondoltak rám komoly prózai szereppel kapcsolatban, csupán egyeztetési problémák miatt nem valósult meg a dolog. Büszke vagyok rá, hogy szóba került a nevem, mint ahogy arra is, hogy az egyik színházi magazinban a legjobb pályakezdő színészek listáján szerepelhettem, Radnóti és Katona József színházbeli fiatal kollégák mellett. Pedig a Megasztárból vagy a sorozatokból érkezőkkel szemben gyakran élnek előítélettel a szakmában. Éppen ezért óriási megtiszteltetés volt szerepelni ebben a névsorban. Nagyon remélem, hogy ebben az évben prózában is egyre többször megmutathatom magam.
– Mit gondolsz, meddig lehetsz Puskás Peti? Nyilván eljön az idő, amikor váltanod kell, és Petiből Péter lesz. – Hmm… igen… Kérdés, hogy mikor. Nem tudnám megmondani. Mindenki Puskás Petinek szólít, amire ráadásul én még rá is tettem egy lapáttal azzal, hogy „apuskáspeti”-nek nevezem magam az interneten. Nem tudom, hogy a Petiből lesz-e valaha Péter… erre én is kíváncsi vagyok. Most Puskás Peti vagyok, és jól érzem így magam.
– Feldolgoztad a Piramis együttes Ha volna két életem című dalát. Milyen lenne a te kétféle életed? Egyáltalán vágysz arra, hogy az első kör után másodszor is belevágj a létezésbe? – Sokáig azt gondoltam, hogy jó lenne két élet, mára azonban kiegyeztem vele, hogy ebben az egyben kell megvalósítanom a dolgaimat. Az ember élete a folyamatos változásról, végső soron a fejlődésről szól. Periódusok jönnek-mennek, szituációk váltják egymást, mi pedig akkor élünk teljes életet, ha utánamegyünk a problémáknak, és megoldjuk azokat.
– Erről a létfilozófiai holtvágányról curikkoljunk vissza a mindennapokhoz. „Uh, a szerelem! Mindig elgyáváskodtam az összeset. De tényleg. Ezért énekelek” – írod magadról a honlapodon. Igen nehéz elképzelni, hogy nem volt önbizalmad... – Pedig tényleg nem volt, tizennyolc éves koromig nyuszi voltam. Ennek ellenére mindig a nők voltak azok, akik lendítettek egyet a pályafutásomon. Mindig pluszmotivációt kaptam tőlük, főleg a nagy szerelmeimtől. Nyilván, ha az ember ismert és sikeres lesz, változik a helyzet. Megnő az önbizalma, és átalakul a nőkhöz fűződő viszonya is. Arról nem is beszélve, hogy a nők is megváltoznak vele kapcsolatban. Ez pedig, valljuk be, cseppet sem hátránya a sztárságnak!
– Való igaz, elég jó hatásfokkal dolgozó csajozógép hírében állsz. Még mindig jó ötletnek tartod, hogy háremed legyen? – Még mindig! Miért ne lehetne? Ha mindenki jól érzi magát benne, akkor semmi gond nincs ezzel! Azért is szorgalmazom, mert miközben a médiában nagyobbnál nagyobb baromságok vannak, még mindig az a torzkép él az emberek fejében, hogy aki a televízióban szerepel, annak bele kell kényszerítenie magát a jól fésült táncdalénekes figurájába. Én pedig azt gondolom, hogy ez a pálya a nőkről és a szexről szól. Elég, ha Elvist említem példaként, aki az ötvenes években úgy tekergette a csípőjét, hogy még ma is felszisszenünk. Rólam tudják, hogy sokat csajozok, amit a többség valamiféle gőgnek, kivagyiságnak tart. Nem így van, az én munkámhoz hozzátartozik, hogy elbűvölöm a nőket – na, már csak ezért is szeretnék egy háremet.
Tamás György, nlcafe.hu 2009.09.14.
Egy bohém rapszódiája
Huszonkét Queen-dalból áll össze az Egy bohém rapszódiája elnevezésű színházszerű koncert, amelyet július 31-én és augusztus 1-jén először Gyulán, majd augusztus 14-én és 15-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon láthat a közönség; a legendás együttes frontemberét, Freddie Mercuryt öt énekes játssza majd.
"Az előadás huszonkét olyan Queen-slágerre épül, amelyek leginkább jellemzik a rocktörténelem egyik legjobb énekesének pályafutását" - mondta el Miklós Tibor, a dalok fordítója és az előadás rendezője. A show-ban Szomor György, Serbán Attila, Zentai András, Ekanem Bálint és Puskás Péter alakítja majd az 1991-ben elhunyt énekest. Varga Miklós, akit "a jóbarát, Elton John" szerepében láthat-hallhat a közönség, szintén előad egy Queen-slágert - tette hozzá Miklós Tibor.
A dalszerző, aki két hete vehette át az Artisjus Szerzői Jogvédő Egyesület életműdíját, kiemelte: "Freddie Mercury nemcsak énekes, hanem egy kivételes tehetségű dalszerző is volt. Gazdag költői világa elképesztő mélységeket ért el, amikor megtudta, hogy halálos beteg".
Miklós Tibor elmondta: eredetileg zenés darabot szeretett volna írni Freddie Mercury életéből, de amikor szembesült azzal, hogy "szinte lehetetlen megszerezni rá a jogokat", inkább a koncertszerű előadás mellett döntött. "Az is kész csoda, hogy megengedték lefordítani a dalokat, ha jól tudom, ezt még soha nem engedélyezték. Most pedig utólag gratuláltak az elkészült fordításokhoz" - tette hozzá.
Az előadás mégis megőriz néhány színházszerű elemet, lesznek benne például szöveges visszaemlékezések, valamint fényképekkel és videóbejátszásokkal is színesítik az előadást. A zenét egy hat-nyolc tagú zenekar élőben játssza majd a koncerten, de a kórusrészek felvételről mennek majd. Miklós Tibor ezt azzal indokolta, hogy a kar táncolni is fog. A koreográfia Bakó Gábor, Fincza Erika és Kátay Róbert munkája.
Az előadás zenei vezetője Szomor György és Nagy Anikó színésznő-énekesnő, Miklós Tibor felesége lesz, aki a színpadon is feltűnik majd: Aretha Franklintől is énekel például egy dalt, azt, amelyik Freddie Mercury temetésén hangzott el.
A magyarított dalokból lemez is készül, amelynek stúdiómunkálatai nemrég kezdődtek el. Miklós Tibor hozzátette, terveik szerint az előadást az ország több pontjára elviszik majd, hogy végül a dupla album megjelenését a Papp László Budapest Sportarénában ünnepeljék meg.
MTI, 2009.05.02
Összeszólalkoztak a Viva Comet klipzsűrijének tagjai
Parázs vitába torkollott a VIVA Comet klipzsűrijének megbeszélése a minap. Kisó, Patrícia, Philip és Kristóf, valamint Timo, aki telefonon kapcsolódott be a döntéshozatalba, egyáltalán nem tudta eldönteni, hogy az öt jelölt kisfilm közül melyiknek ítéljék oda a Legjobb videoklip címet.
A gondterheltség és a zaklatottság leginkább az extrém frizurával megjelenő Kristóf arcán tükröződött, aki a StoryOnline-nak el is mesélte, hogy miért volt feszült. "Ötünk közül négyen ugyanazt a klipet szerették volna győztesnek, én renitensként egy másikat. Erőszakos voltam, és addig-addig győzködtem a többieket, amíg beadták a derekukat, és azt a nevet tettük be a zárt borítékba, amit én akartam" - meséli Kristóf.
A VIVA Tv egykori műsorvezetője elmondta, hogy ahogy győzött a vitában nagyon rosszul kezdte érezni magát, és elkezdett más szempontokat is mérlegelni. "Amire le kellett adni a borítékot, meggondoltam magam. Így aztán széttéptük a borítékot, és új nevet tettünk bele, azét, akit a többiek az elejétől fogva szerettek volna" - folytatta Kristóf, akit annyira megviselt a történet, hogy nagyon megfájdult a feje.
Hogy melyik klip mellett döntött az öttagú zsűri, kiderül ma este a VIVA Cometen.
storyonline.hu 2009.06.04.
Hogy nézne ki József nyomorék kézzel?!
Puskás Peti nem otthonülős típus, mint mondta: mindig kitalál valamit. A fiatal énekes a napokban eltörte az egyik kezét, de az élet nem állt meg körülötte: most egy kézzel is jól boldogul, igaz a biciklit egy kicsit pihentetnie kell.
Puskás Peti bár szépen eltervezett mindent, egy valamire azonban ő sem számított. Az énekes legújabb videoklipjének elkészítésén munkálkodott, csakhogy a napokban eltört a balkeze, így a kisfilmnek egy ideig pihennie kell, csakúgy, mint Peti eltört kezének.
"Éppen egy új klipet készítünk, de ez most egy kicsit csúszik. Biztosan a sors iróniája, hogy éppen a forgatás előtt egy héttel tört el a kezem. Hát így jár az, aki sokat sportol és egészségesen él... Persze munkám ugyanúgy van: játszom Kecskeméten, illetve a Madách Színházban is. Így hála Istennek van mit csinálni és a zenei dolgaim is jól haladnak. Egyébként meg mindig találok magamnak valamilyen programot, nem szeretek otthon üldögélni és semmit tenni. Nem szeretek egyedül lenni, de valójában az egész családom ilyen: mindig mindenki kitalált magának valamit" - magyarázta a STOPnak Puskás Péter, aki azonban néhány titkot elárult már a készülő kisfilmről.
"Az új klip egy új dalhoz készül, amit Balanyi Szilárdék - aki a Quimby zongoristája, de Szilárd néven szóló karriert is fut - írtak. Szerintem szuper lett ez a szám: ez ismét egy vállalható dal, igazi mondanivalóval és üzenettel, amit imádok énekelni! Azt gondolom, hogy Magyarországon is el lehet adni igényes popzenét!" - vélekedett az énekes, akinek keze biciklizés közben sérült meg, s mint mondta: néhány dologról most ugyan le kell mondania, de komolyabb sérülése szerencsére nem történt, így az élet nem állt meg.
"A kezem most annyiban korlátoz, hogy nem tudok gitározni, zongorázni, s az új klip forgatásához most legalább egy hónapnak el kell telnie, mivel biciklis jelenetek is lesznek benne. Egy kicsit bánt ez a dolog, mert nagyon szeretem a munkámat. A Madách Színházban a József című darabot csak később játsszuk, így szerencsém van, mert mire ismét színpadon leszünk, addigra a kezem is meggyógyul. Jól is nézne ki József, a legkedvesebb testvér egy nyomorék kézzel!" - viccelődött Peti.
stop.hu, Borsos Zsuzsi 2009.05.08.
Fény az alagút végén
Sok szép beszámoló és mese szól a színház varázsáról, gyógyító erejéről, gondokat, bánatot felejtető „képességéről”. Ám ez a mese a valóságban is létezik, és immáron a harc, az akarat, a hit; összeomlás és felemelkedés, bizalom és élet köpenyébe bújva testet ölt. Ez a Színház most kicsit más; itt valóságos betegekről van szó, olyanokról, akiknek nagy szükségük van arra, hogy megértő kézzel és lélekkel nyúljanak hozzájuk, és akiknek minden erejükre szükségük van ahhoz, amit véghezvinni szándékoznak. Drogfüggők, akik életük mélypontjáról szeretnének újra feltápászkodni, mert valamiért rájöttek, hogy elég volt.
Arra, hogy hol van ez a pont, mikor és miért jön el, nincs egyszerű és jó válasz, okok vannak, és egy interjú bőven nem elég a részletes kifejtéshez, mégis feltettem a kérdést minkét embernek, akikkel erről a témáról beszélgettem:
„Ha megtudod, nekem is szólj. De valószínűleg már olyan állapotban vannak, már eljutottak egy olyan pontra, hogy rádöbbennek, valaminek a hatására, hogy ez nem mehet így tovább. Valószínűleg már az sem lehet könnyű, hogy bevalld magadnak: beteg vagy, és tenned kell ellene valamit, hát még meg is tenni.” Puskás Peti
„Erre a kérdésre azért is nehéz felelni, mert ennek a pontnak általában nem egy oka van, hanem sok minden ütközik, találkozik egyszerre. Sok fiatalnak vannak alkohol illetve drogproblémái, de hogy melyikük miért és mikor határozza el, nem lehet elmondani. Általában itt már nagyon feszes a húr, és akik eljutnak erre a pontra, már gyűlölik azt, hogy drogosok, mert már vagy szétromboltak maguk körül mindent, vagy majdnem meghaltak. Általában minden drogosnál vannak olyan napok, hetek, amikor legalább egyszer eldönti, hogy leszokik, de aztán már ő sem hisz benne. Viszont ha eljutnak ide, a Központba, akkor itt rájönnek, legalábbis a legtöbben, hogy igen, mégis van esély.” Georges Baal
Puskás Petiről a hazai életben köztudott, hogy a „Tiszta fejjel” kampány egyik reklámarca, aminek az a lényege, hogy tán mégse kéne vezetni, ha már alkoholt fogyasztottál. Petit ennek kapcsán hívták meg Havas Henrik műsorába, ahol is a téma a Színházterápia volt, a vendég pedig Georges Baal.
„Szerintem Georges Baal egy nagyon pozitív kisugárzású ember, elképesztő nyugalom veszi körül, de azt hiszem, erre nem is lenne képes másképp. És elég, ha már csak a türelmét megtanulod, hihetetlen kiegyensúlyozott és türelmes ember. Színházi eszközökkel, színjátékkal szoktat le embereket a drogról. Az egyik alapgyakorlat, ami nagyon primitívnek hangzik, az nem áll másból, mint hogy mondjuk Georges Baal odaáll az egyik beteg elé, és megkéri, hogy nézzen a szemébe. Viccesnek hangzik, de ha belegondolsz, akkor ez nem olyan könnyű, hiszen olyan emberekről beszélünk, akiknek már nem sok kapcsolatuk van a külvilággal, tehát meg kell fognod, és rá kell venned őket, hogy bízzanak újra. Benned, magukban. Egyszerűen fantasztikus, hogy a színházat nem színházra, hanem játékra, puszta színjátékra használják. Persze, ez mindemellett kőkemény pszichológia is, és nagy felelősséggel jár.” Puskás Peti
„Magyarországon nem túl ismert ennek a terápiának a lényege. Én még régen Lipótmezőn tartottam erről előadást, a hetvenes években (73-74 körül). Az előadáson, bár a lelkemre kötötték, hogy ki ne ejtsem a számon a pszichoanalízis-szót, egy ideig szenvedtem vele, aztán csak kimondtam, és még az épület sem dőlt össze. Előadás után a Kun Miklós, akit én gyerekkorom óta ismertem, megkért, hogy másnap, azaz hétfőn, tartsak egy bemutatót. Komlóra véletlenül kerültem, már akkor is terjedt szűkebb körökben a terápia híre, és mégis; még a mai napig sem eléggé közismert. Komlón, akik terápiára jönnek, általában egy- másfél évig maradnak, és ez a központ (Leo Amici alapítvány), nem a színházterápia körül forog, hanem csak belekerült a programba. Ennek a rehab-alapítványnak rengeteg saját hagyománya van. Régen, ha nem voltam itt, a színházterápia megállt, de mostanra már 15 éve dolgozom együtt Mózes Sándorral, és ha nem vagyok itt, akkor ő csinálja, és tudja a dolgát.” Georges Baal
Pedig a módszer a szkeptikusok cinizmusa ellenére is működik. Szeretet, megbecsülés hajtja, az élet tisztelete, annak minden formáját elismerve, ettől függetlenül kemény kézzel komoly munkára kötelezve, de egy pillanatra sem magára hagyva a gyógyulni vágyókat. Szabályok, rend, fegyelem és gyógyulás – terápiák és előadások segítségével.
„A felszabadulás, ahogy mi az intézet elhagyását hívjuk nem egy pont, hanem egy folyamat eredménye. A munkát mindig úgy kezdjük, hogy mindenki talál magának egy jelenetet, egy monológot, de aztán persze mindenki függ mindenkitől a munka folyamán. Itt Komlón például, minden betegnek megvan a szigorú napirendje és dolga. Amikor itt vagyok, akkor ezt felrúgom egy hét erejéig: ez azt jelenti, hogy minden reggel tízkor be a színházba, és délután ötig ott vagyunk. Gyakorlatokkal kezdünk, de a feladatok egymásra épülnek. Engem mindig meglep, amikor nem nagyon hiszek abban, hogy működni fog, és egyszer csak kiderül, hogy mégis, aztán változtatok valamit, és úgy meg nem. Létra-elv: fokról fokra haladunk. Időközben az is kiderült, hogy maga az előadás is nagyon fontos, nem csak a terápia maga számít. Vannak, akik gyorsabbak, jobban haladnak, van, aki fizikailag erős, és látványos dolgokat tud produkálni, van, aki inkább a lelki mélységekbe megy bele nagyon. A lényeg azonban az, hogy valami történjen - a szereplőben, a szereplők között, valamint a nézők és a szereplők között.” Georges Baal
„Itt Magyarországon, a központ Komlón van, ahol folyamatosan vannak terápiák, illetve olykor előadások is, mert a terápián részt vevők elő is adják a gyakorlatokat, a darabokat, amikkel ugye foglalkoznak. Egyszer nagyon szívesen részt vennék, illetve besegítenék egy ilyen terápiás kezelésen, hogy testközelből is megélhessem, amit Georges Baal mesélt, fantasztikus élmény lehet, amikor látod, hogy sikerült valamit elérned, hogy segíthettél valakinek egy újabb lépést megtenni.” Puskás Peti
Valóban, világszerte vitathatóak a „drogelvonó” módszerek és terápiák, hiszen majdnem mindegyik gyógyszeres kezelésen alapszik, és lássuk be: drogfüggőket gyógyszerrel kezelni kissé paradoxnak tűnik, még egy hozzám hasonló laikus számára is.
„Leo Amici az első ilyen civil szervezet volt Magyarországon. Se egyházi, se állami, se pszichológiai irányzat nem volt eleinte. Egyetlen alap-irányzat volt: nem kellenek a gyógyszerek. Eleinte semmiféle gyógyszerről nem lehetett szó, nem csak a drogokat helyettesítőkről. Aztán egy influenza-járvány idején, amikor több kezelt is negyven fokos lázzal feküdt, bevezettem az aszpirint. Persze, azzal is vigyázni kell, de azóta, orvosilag indokolt esetekben kapnak gyógyszert, de drogleszoktató gyógyszereket továbbra sem alkalmaznak. Olyan is előfordult, hogy pszichiáter tanácsára olykor kapnak valamit, de nem az elvonásnál. Nem egyszer volt már rá példa, hogy a fiatalok belőve érkeztek meg a Központba, egy utolsó repülés miatt, így az elvonási tünetek az intézményben jelentkeztek. Ilyenkor van az, amit már mondtam, hogy mindig van mellette valaki. Aki felügyeli, egy régebb óta ott tartozkodó kezelt, akinek figyelnie kell rá. Itatják, lemossák, még a WC-re se mehet ki egyedül. Aztán mikor ez az időszak véget ér, akkor ez a kezelt, a felelős segít neki beilleszkedni az intézet életébe.” Georges Baal
„Ez a terápiás módszer valószínűleg egészen addig nem lesz elismert se itthon, se máshol a megfelelő mértékben, amíg a gyógyszergyárak ekkora hatalommal bírnak. Pedig szerintem ez a létező leghelyesebb és legemberibb útja – módja annak, hogy ezeket az embereket, akik segítségre szorulnak és segítségért fordulnak a „szakemberekhez”, meggyógyítsák. Szerintem ez egy fantasztikus dolog, amire oda kéne figyelni. A technika lényege pont az, hogy ledöntögesse azokat a falakat, amiket ezek az emberek maguk köré emeltek, és erre a színháznál nem sok jobb dolog van, hiszen az egész színjátszás erről szól.” Puskás Peti
A hazai sajtóban eddig megjelenő, a témának pár mondatot szentelő írások arra voltak jók, hogy felkeltsék a figyelmemet, és Petihez forduljak, hiszen a média az ő szereplése miatt csapott le a témára – felszínesen.
Az ő ajánlásának hála sikerült elbeszélgetnem magyarországi tartózkodása idején Georges Baal-al, a magyar származású úriemberrel, aki 1956 óta Párizsban él, és szerte a világon ismertté vált terápiás módszerével, illetve annak sikerével, és aki mindemellett színikritikusként és nagy szakértelmű színházi emberként is ismertté vált. Szeretnék mindkettejüknek köszönetet mondani, amiért időt szakítottak rám, és kicsit jobban megismerhettem, talán megérthettem, miről is szól a Színházterápia, melynek gyógyító erejében teljes szívemből csak hinni tudok.
A komlói központ terápiáján részt vevők előadásait legközelebb februárban tekintheti meg az érdeklődő közönség. Remélem, hogy hamarosan egyre többen fognak kellő figyelmet szentelni a témának; kölcsönös gyógyuláshoz vezethetne. Kilépve a közönyből talán megismerünk egy világot, mely nem csak a szereplők, hanem a nézők számára is út kifelé abból az alagútból, ahová oly sikeresen beástuk magunkat, nehogy látnunk kelljen.
muvesz-vilag.hu, Sík Bernadett 2009.01.11.
<< VISSZA A CIKKEK, INTERJÚK-HOZ | |