|
Bosszú helyett megbékélés - - megújult az álomkabát!
Felújítva mutatják be a Madách Színházban Andrew Lloyd Webber és Tim Rice darabját, a József és a színes szélesvásznú álomkabát című musicalt. Új a hangszerelés, a díszletek, a jelmezek, de még a fordítás is, ráadásul eddig nem hallott dalokat is megismerhet a közönség.
A musical alapjául a Biblia egyik legszebb története, a József-legenda szolgál. Tizenkét fia közül Jákob Józsefet szereti a legjobban, ezért a kiválasztottság jelképeként színes kabátot csináltat neki. A különleges képességekkel rendelkező fiút, aki még az álmokat is meg tudja fejteni, féltékeny testvérei eladják rabszolgának, Jákob előtt pedig halálhírét keltik. József a gazdag Putifár szolgálója lesz, ahol Putifárné szemet vet rá. Mivel József ellenáll, az asszony bosszúból bevádolja férjénél. József börtönbe kerül, ahol rabtársai álmait is megfejti, viszonzásul pedig az egyik magas rangú rab kiszabadulásukat követően eljuttatja a Fáraó elé. József megjósolja a Fáraónak, hogy Egyiptomra előbb hét bő, majd hét szűk esztendő vár, ezért jó lesz tartalékolni élelmet a vészterhes időkre. Az éhínség idején valóban csak Egyiptomban van kenyér, ezért ide indul el Jákob tizenegy fia is élelemért. József elé járulnak, de álarcban nem ismerik fel. Józsefben először felébred a bosszúvágy, ám végül levéve álarcát megbocsát testvéreinek, újra felöltheti az álomkabátot, és magához ölelheti szeretett apját.
Szereplőgárda Józsefként hármas szereposztásban Nagy Sándort, Puskás Pétert és Serbán Attilát láthatjuk. A Megasztár című tehetségkutató műsorban ismertté vált Puskás Péter a kezdetben fanyalgó nézőket is meggyőzi hangjával, színészi játékával, illetve a mozgásával. Narrátorként Gallusz Niki, Ladinek Judit és Polyák Lilla vezeti végig a nézőt az előadáson, akik egyenlően jó teljesítményt nyújtanak. A darab harmadik főszerepe a Fáraó figurája, akit ugyancsak hármas szereposztásban Gáspár Laci, Posta Victor és Gesztesi Károly alakít. Ellentétben a narrátorokkal, itt három egészen eltérő habitusú színészt választottak ki a szerepre, akik közül Gáspár Lacin még nagyon érződik a színpadi rutin hiánya. Gesztesi a tőle megszokott módon nevettet, Posta Victor pedig elbűvöli a nézőket bársonyosan meleg hangjával. Az apa, Jákob szerepében, Lőte Attilát és Koltai Jánost láthatjuk, akik a kevés énekes rész mellett inkább némajátékukkal érik el a hatást. József tizenegy testvére közül erős hangjával és játékával Szente Vajk emelkedik ki. A látványos jelmezekért Rományi Nórát illeti dicséret, a darab díszlettervezője Kentaur, a magával ragadó táncos részek koreográfusa pedig Tihanyi Ákos.
Családi musical A József musical bevallottan a "family entertainment" kategóriába tartozik, azaz a családi szórakoztatást célozza meg. Bár a vezérmotívum a hit és a megbocsátás, mindezt könnyed és humoros formában tálalják a nézőknek, ezért azt gyerekek éppúgy élvezhetik, mint a zenés színház felnőtt szerelmesei. Ha előbb nem, a darab végére már garantáltan mindenki üti a lábával a ritmust, hiszen a fináléban megszólal a musical minden nagyobb slágere, és a színpadot ellepik az immár fehér ruhába öltözött szereplők és táncosok. A fehér egyesíti a szivárványban játszó álomkabát minden színét és a tisztaságot, a megbocsátást jelképezi, hiszen József kitaszítottsága és felemelkedése a megbocsátás és a tolerancia nagy példázata. A darab mondanivalója is ez: a bosszú helyett legyen célunk a megbékélés.
stop.hu, Szakál Szilvia 2008.05.29
Álommusical a Madách Színházban
Gőzerővel zajlanak a Madách Színház legújabb Andrew Lloyd Webber sikermusicaljének próbái. A bemutatóig csak pár nap, május 30-ától láthatja a nagyközönség a József és a színes szélesvásznú álomkabátot. Bekukkantottunk hát egy kicsit a kulisszák mögé, hogyan is készül a monumentális zenés produkció, melyben a látvány, a zene, a tánc és a színészi játék egyaránt nagy hangsúlyt kap. A rendező - akárcsak a Madách Színházban eddig bemutatott Webber musicalek esetében - ezúttal is Szirtes Tamás, a teátrum igazgatója. A főpróba indításakor összefogottan irányítja az eseményeket, a színészek táncosok pedig hatalmas erőbedobással dolgoznak. Még mindig nem látszik rajtuk a fáradtság, pedig a Broadway-szintet megcélzó produkció nem kevés munkát kíván az alkotóktól. A próbák ugyanis már három hónapja zajlanak - március 5-én indultak- és napi 8-10 órát dolgoznak a színpadon - no és a színpad hátterében - a résztvevők.
A premier előtt pár nappal, a főpróbákon már jól látszik: a befektetett munka megtérül. A József és a színes szélesvásznú álomkabát olyan látványt és élményt ad a nézőnek, ami a mai magyar musicaljátszásban ritkaságnak mondható. A jelmezek szemkápráztatóak, és pillanatról pillanatra változnak, szinte érthetetlen gyorsaságú gyorsöltözéseket produkálnak a művészek. A díszletek nemcsak a helyszínek illúzióját keltik hitelesen, de valódi álomvilágba röpíti a nézőket. A díszletekért Kentaur, a jelmezekért Rományi Nóra felelős.
Andrew Lloyd Webber musicaljének zenei világa igencsak izgalmas, dalról dalra újabb és újabb zenei stílusba csöppen a hallgató. Van itt klasszikus musical, rap, country, sanzon, tangó, disco stílus - és még sokáig sorolhatnánk. A produkció zenei vezetője Kocsák Tibor. A stílusváltásokat profin és fantáziadúsan követik a koreográfiák, Tihanyi Ákos koreográfus igencsak kemény feladat elé állította a szereplőket. Két felvonáson át, pillanatnyi szünet nélkül pörögnek a színpadi események. A színészek táncolnak, énekelnek, játszanak: a léc magasan van, ők mégis kényelmesen ugranak át felette. Mindebből áll össze a néző fejében a kép: valami olyasmi születik a Madách Színházban, amit a Broadway-féle musicalek világából ismerünk.
A színház csapata bebizonyítja: lépést lehet tartani a külföldi musicaljátszással. Külön érdekesség, hogy a darabban a Madách Musical Műhely, és a Madách Musical Tánciskola növendékei is szerepelnek. Ahogy Tihanyi Ákos mondja, ők már az új generáció. Ők azok, akik előtt már hazánkban is nyitva áll a lehetőség, hogy gyerekkoruktól tanulják ki a musicaljátszás szakmai alapjait. A Madách Színház sztárjai, művészei mellett két új, nem színházi területről ismert arc is feltűnik a produkcióban: Puskás Péter és Gáspár László, akik József és a Fáraó szerepeinek igyekeznek megfelelni.
mixionline.hu 2008.05.26
Szerencsére nem unatkozom
Mik az előzményei annak, hogy megkaptad József szerepét?
Én ugye tulajdonképpen a színház világában nőttem fel, tehát az érdeklődés mindig is adott volt. Konkrétan ezt a szerepet úgy kaptam meg, hogy Hirtling István, a családunk egyik igen jó barátja elismerően szólt a Jóban Rosszban című sorozatban nyújtott alakításomról, és javasolta, hogy próbáljam ki magam más területeken is. Tudott a József szerepére kiírt meghallgatásról, megemlítette, és én pedig elmentem rá, és a jelek szerint jól sikerült. Flohr Mária tanárnő készített fel, aki most korrepetitor a Madách Színházban. Két számot kellett elénekelni, az egyik a Close Every Door volt - természetesen – a Józsefből, a másik pedig a Heaven on Their Minds a Jézus Krisztus Szupersztárból, valamint egy kicsit táncolni is kellett. Nem sokkal később felhívtak, hogy Nagy Sanyi és Serbán Attila mellett én lettem a harmadik József. Persze az egész család sírt otthon, hiszen a Madách nagy álom minden színész számára, én pedig 23 évesen kaptam főszerepet. Ilyen fiatalon főszerepet kapni a Madách színházban hatalmas kihívás és óriási megtiszteltetés egyben. Borzasztóan élvezem a próbafolyamatot, de ugye még most jön a legkeményebb része a dolognak.
Mik a benyomásaid a Józsefről, mint musicalről? Láttad már az eddigi feldolgozások valamelyikét?
Az egyik legnagyobb benyomást a musicallel kapcsolatban a Diana hercegnő emlékére rendezett koncert tette rám a Wembley Stadionban, ahol a három legendás József, Jason Donovan, Donny Osmond és Lee Mead együtt énekelte, hogy „Far far away…”, a közönség pedig velük énekelt. Majd’ szétrobbant a színpad az energiától, és ez hihetetlen inspirációt jelentett a számomra, hiszen én is szeretném majd a legjobbat nyújtani József szerepében.
Sajnos nem láttam a József első Madách-béli feldolgozását, de biztos vagyok benne, hogy Paudits Béla fantasztikus volt ebben a szerepben. A debreceni előadást láttam nemrégen, és azt is egy igen jól sikerült produkciónak tartom. A mostani verzió díszletei és kiállítása természetesen alkalmazkodik a jelen elvárásaihoz, de nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a darab 1968 óta színpadon van a világ különböző pontjain, mégsem semmit sem vesztett a frissességéből. Szemtelen, pofátlan, izgalmas, időtálló – Webber le sem tagadhatná, hogy fiatalon írta. A József 2008-ban is aktuális, nem tipikus „sablon-musical”, tele van jobbnál jobb számokkal, melyek ezerszínű és ezerféle stílust képviselnek. Ez a musical számomra egy Moulin Rouge-revühöz hasonlít, a történetnek nincs prózai része, az egész táncokból és slágerekből áll össze.
Honnan ered benned a musical szeretete? Mik a kedvenc musicaljeid?
A kedvenceim között van A Padlás, de az első musicalélményeim között van a Dr. Herz és a Macskák, a Madách Színház legendás produkciói. Ezek a darabok annak idején hatalmas robbanásnak számítottak a kulturális életben, a kiadott hangfelvételeket pedig ma is szívesen hallgatom. Nagyon kedvelem még az Oliver!-t, amiben ugye játszom is Szolnokon, a filmmusicalek közül pedig kiemelném a Moulin Rouge-t, ami szerintem abban különleges, hogy nem sablonos, mégis az alapokra épít, kicsit szemtelennek tűnik, és mégis – vagy éppen ezért - szórakoztató és izgalmas.
Az etalon nálam azonban a Jézus Krisztus Szupersztár, ami azt gondolom, a világ musicalirodalmának megismételhetetlen remekműve. A József tulajdonképpen a Szupersztár előfutárának számít, de míg az előbbi inkább önironikus, bájos, szellemes és könnyed, addig a Szupersztár hihetetlen erőteljes, komoly, világokat megrengető zenei világot képvisel, ami – biztos vagyok benne – mindannyiunk életének része.
Előfordulhat, hogy a hamarosan itthon is bemutatandó A Tavasz ébredése is a kedvenceim között lesz, mert az eredeti színdarabot már láttam, és az borzasztóan tetszett.
A tévében való szereplés mellett már a mozivásznon is kipróbáltad magad. A színház vagy filmezés áll hozzád közelebb?
Azt hiszem, nagyon szerencsés vagyok, hogy ennyi mindenben kipróbálhattam magam. Nem tudok dönteni, melyiket szeretem a legjobban, hiszen mindegyik más-más technikát, felépítést igényel. Azt gondolom, a színház egy képlékenyebb dolog, ott az ember benne van egy 2-3 hónapos próbafolyamatban, aminek a során a kreatív munka úgymond megszüli a darabot. A forgatásokon az ember már nem a kreatív munka részese; ott már be vannak állítva a fények, el van tervezve pontosan a jelenet, tehát nem marad sok tér az improvizálásra. A kamera előtt mindig készen kell állni, pontosan tudva, mit kell csinálni. Ezt is nagyon szeretem, a színpad után mindenképpen meglepő élmény. A színházban úgy kell játszani, hogy mind a 700-800 néző pontosan értse, amit szeretnék kifejezni, az utolsó sorokban éppúgy, mint az elsőben. A film esetében olykor elég, ha a gondolat megszületik az ember szemében, és a néző ki tudja onnan olvasni.
Úgy tűnik, valóban zajlik az élet körülötted. Mik a terveid a jövőre nézve?
Hát annyi biztos, hogy szerencsére nem unatkozom. A musicalt és a színházat illetően ugye mindig ott vannak az álomszerepek, amelyek közül az egyik legjelentősebb számomra Júdás, de a Rádiós bőrébe is nagyon szívesen bújok majd, ha lesz rá lehetőségem.
E mellett van két-három olyan tervem, amiket ha sikerre viszek, azt igen nagy dologként könyvelném el, de babonából még nem merek róluk beszélni. A külföldi szereplés is érdekelne, hiszen azokon a kollégákon, akik már dolgoztak külföldön, látszik egy másabb szellemiség, egy másabb gondolkodás, ami nekem igen szimpatikus. Rengeteget lehet tanulni kint, és – ha lesz rá lehetőségem – ezzel én is szeretnék élni. De egyelőre itthon is fut a szekér szerencsére, és rengeteget tanulhatok azoktól, akikkel együtt dolgozom. Ami biztos, hogy május végétől József szerepében szeretném a maximumot nyújtani, és különleges élményt szerezni a kedves nézőknek.
vivalamusical.hu 2008.05.17
Paudits árnyékával küzd Puskás Peti
Színházi főszerepben domborít hamarosan Puskás Peti. Az egykori megasztáros lelkesen próbál, ahhoz azonban, hogy igazi sikert érjen el keményen meg kell dolgoznia, ugyanis az általa megformált szerepet nem is olyan régen még Paudits Béla játszotta olyan sikerrel, amely sokak szerint jó ideig még felülmúlhatatlan lesz. A József és a színes szélesvásznú álomkabát című musicalt május végén mutatják be a Madách Színházban.
- A szerep egyáltalán nem könnyű, ő viszi végig az egész történetet, és meg kell benne mutatni azt is, hogyan alakul át József jelleme. Előttem Paudits játszotta a szerepet, és mindenki hozzá köti ezt a darabot, úgyhogy nem lehetett rossz benne. Nagy kihívás lesz.
- Peti rendkívül meggyőző volt a szereplőválogatáson - állítja határozottan a darab rendezője, Szirtes Tamás. - A próbák is azt igazolják, jól döntöttünk, amikor rá osztottuk a szerepet. Rendkívül igyekszik, és ez az igyekezet meghozza a gyümölcsét.
bors.hu 2008.05.16
Belestünk az álomkabát alá
Május végén hármas szereposztásban mutatja be a Madách Színház Andrew Lloyd Webber és Tim Rice musicaljének, a József és a színes szélesvásznú álomkabát című darabnak az új magyar változatát. A színház akár már hagyományt is teremthet abból, hogy bepillantást enged a sajtó képviselőinek a kulisszák mögé. A legtöbb ember talán nem is gondolná, hogy mennyi munka és hány ember áll egy színházi előadás elkészítése mögött. Szombat este papa, mama, gyerekek, felveszik az ünneplő ruhájukat, beülnek a puha székekbe, és várják, hogy felmenjen a függöny. Végig nézik a két, három órás előadást, megtapsolják a színészeket, majd haza mennek. Minek is gondolkozzanak azon, hogy miként készült a darab, hogy hány órán át próbálták a szöveget, a mozgást, a zenét, a ruhákat és a többit.
Mégis érdekes (vagy csak nekem?), mikor a kész helyett még csak fél kész „termék” kerül a szemünk elé. Instruáló rendező, egyhelyben ülő, mégis ezer fokon izzó koreográfus, nyugodt világosító, és tétova színészek. Valahogy így festett a Madách Színház szerda délután, miközben a József és a színes szélesvásznú álomkabát (annyira hosszú ez a cím, hogy ezentúl csak Józsefnek fogom hívni) próbái zajlottak.
Szirtes Tamás a darab rendezője elmesélte, hogy két napja történt meg az első jelmezes próba. Tartott tőle, hogy nagy lesz a kavarodás, és félelmei beigazolódtak. Aggodalomra azonban nincs ok, a jelmezek készen vannak, és az a bő két hét, ami hátra van a bemutatóig pont elég lesz, hogy minden mással is elkészüljenek. A zenekar is naponta részt vesz a színház egyik termében a zenejavító próbákon, így ők is jó úton járnak. Két jelenetet mutattak meg a színészek, úgymond csupaszon, azaz jelmezek nélkül. Az egyik a darab legdrámaibb jelenete, míg a második egy megamix változat. Ez egy nyolc perces táncrész az előadás végén, amikor József „szétosztja a kabátját, ezt a színes álmot”. A jelenet különlegessége, hogy ez nem volt benne 17 évvel ezelőtti előadásban. Az izgalom jelei már megmutatkoztak, vagy csak még nem volt meg a kellő mennyiségű gyakorlás. A bemutatott jelentek előtt, Arany Tamás (Juda) még tanácstalanul szólt a koreográfusnak, hogy bizony nem emlékeznek a lépésekre. Tihanyi Ákos egy pillanat alatt a színpadon termett és már ment is a „dob-dob, simi-simi”, melyet a színészek és a tánckar már biztonsággal követett. Kentaur díszleteinek monumentalitása annak ellenére megmutatkozott, hogy még közel sem láttunk mindent, de már most sokat sejtető…
A témára Adrew Lloyd Webber és sok éven át vele együtt dolgozó alkotó társa, Tim Rice szövegíró találtak rá. Polgárpukkasztó, szertelen mű született a bibliai történetből, melyet 1967-ben mutattak be először. A Madách Színház társulata 1991-ben már színre vitte a ugyancsak Szirtes Tamás rendezésében. A mostani előadás azonban nagyon sokban különbözik az akkoritól. Szirtes mellé társrendezőként csatlakozott Szerednyei Béla, aki az évekkel ezelőtti előadásnak még szereplője volt. A musicalt most más díszletben, más jelmezben mutatják be, nagyzenekar játssza a zenét és gyermekkórus is megszólal.
A musical szövegét egykor Blum Tamás fordította magyarra. Időközben Andrew Lloyd Webber új dalokat és verseket írt a darabhoz, melyek fordítását már Galambos Attila készítette el. Webber egymást követő dalok laza szerkezetű sorában meséli el a kiválasztott fiú történetét, akinek kitaszítottsága és felemelkedése, a megbocsátás és tolerancia nagy példázata. Ez a musical talán újra legendává válik, mint ahogy az idők kezdetén maga a József legenda. Jákob, ősatyáink egyike tizenkét fia közül Józsefet szereti a legjobban. Elkényezteti, csinos köntöst csináltat neki, amely a kiválasztottságot, az elsőszülöttségi jogot jelenti. József álmokat tud fejteni. Fivérei féltékenyek, gúnyolják, el akarják pusztítani öccsüket. Bedobják egy elhagyott kútba, vándorkereskedők megtalálják és eladják Egyiptomban a fáraó főemberének, a gazdag Putifárnak. A testvérek Jákob előtt József holt hírét költik. Jákob siratja legkedvesebb fiát. Eközben Józsefből, ügyessége révén, házgondnok válik. Putifár felesége szemet vet Józsefre, aki szép termetű és szép arcú ifjú. József vonakodik, nem akar véteni ura ellen. Az asszony bosszúból megrágalmazza, férje előtt vádolja. József börtönbe kerül, ahol rabtársai álmait magyarázza. Kiszabadulása után a fáraó is igénybe veszi az álomfejtő kivételes képességét, aki megjósolja neki, hogy Egyiptomra hét bő esztendő, majd hét szűk esztendő vár. A jóslatra Egyiptomba jönnek testvérei. Józsefet nem ismerik fel, de ő megismeri fivéreit. Először a bosszúállás gondolata ébred benne, de látva a fiúk megtörtségét a szeretet és a megbocsátás győz lelkében.
A három József közül az egyik Puskás Péter lesz. Nagy Sándorhoz és Serbán Attilához képest újoncnak számít a musical játszásban és főleg a Madách Színházban.
Jól látom rajtad, hogy fáradt vagy?
Igen, az utóbbi hetek már nagyon megterhelőek voltak. Vannak olyan napok, hogy reggel fél 9-től este 10-ig a színházban vagyunk és próbálunk. Közben járok forgatni és egyéb elfoglaltságaim is vannak, úgyhogy mostanra tényleg egy kicsit elfáradtam. Várom már, hogy szereposztás szerint menjenek a próbák, akkor legalább egy délelőttöm szabad lesz.
Mikor február közepén a sajtótájékoztató kapcsán beszélgettünk, úgy fejezted be, hogy reméled, segítitek majd egymás munkáját a kollégákkal. Azóta eltelt pár hónap, és mindjárt itt a bemutató. Hogy érzed magad a Madách Színházban?
Nagyon jól, kellemesen csalódtam. Rettentően boldognak érzem itt magam. Nagyon nehéz a feladat, de szerencsére találtam olyan embereket, akik mindenben segítenek. Sok jó barátot szereztem, akikkel még a szabadidőnket is együtt töltjük. Inspiráló közegbe csöppentem. Sorolhatnám a neveket, Nagy Sanyi, Serbán Attila, Barát Attila, de akár az egész csapatot. Rengeteget lehet tőlük tanulni, és ezt nagyon élvezem.
Figyeltelek benneteket, amikor Serbán Attila a színpadon volt. Sanyival egymás mellett ültetek és mind a ketten énekeltétek a dalt.
Igen, szerintem most minden rezdülésünk együtt él. Figyeljük és segítjük egymást, mikor kinek van rá szüksége. De együtt járunk edzeni is, úgyhogy nagyon jó a kapcsolatunk, és ennek őszintén örülök.
Ha a mostani két jelenetből indulok ki, akkor elég mozgalmas lesz a darab. Fizikailag neked mennyire megterhelő?
Nekünk – Józsefeknek – talán annyira nem, mint a táncosoknak, és a testvéreknek. Ők rengeteget mozognak, nekünk viszonylag könnyebb dolgunk van. De olykor azért megizzadunk mi is.
Három különböző József, három különböző megformálás?
Igen, azt hiszem mindenképp. Mind a hárman különböző karakterek vagyunk, ezért mind a három József másfajta lesz. Szerintem épp ezért érdemes lesz, mind a három szereposztással megnézni a darabot. Mindenki megtalálhatja a maga kedvencét.
Webber musicaljét május 30-án, 31-én és június 1-jén mutatják be a Madách Színházban. Jegyeket még talán el lehet csípni.
hirextra.hu, Malina Adrienn 2008.05.15
Első lépések a nagy álom felé - elkezdődtek a József próbái
A Madách Színházban már elkezdték a József, és a színes szélesvásznú álomkabát próbáit. Szirtes Tamás (a darab rendezője) még nem instruált, csak összeénekeltetett, olvasópróbát tartott. Kemény próbafolyamat előtt állnak, és a rendező már most figyel minden egyes színészre -nem tűr párhuzamos beszédet-. A kórustagok is ugyanúgy énekelnek, mint a főszereplők: nagyszerű a csapat!
Első két sorban a főszereplők, mögöttük táncosok, stúdiósok. Az olvasópróbán mindenki jelen volt kivéve két embert: Serbán Attila és Sándor Dávid, de ők igazoltan hiányoztak. Bemutató előtt álltak ezért nem tudtak egyszerre két helyen lenni. Őket leszámítva a koreográfustól kezdve (Tihanyi Ákos) a zenei vezetőkig (Kocsák Tibor, Zádori László) mindenki jelen volt. Nem csak részt vettek a próbán, de élvezték is azt és ez sokat számít!
Miután Szirtes Tamás csendre és figyelemre intette az összes művészt, elkezdődhetett a próba. Valamennyi dal előtt elmondta, hogyan fog változni a színpadkép, néhány világítás tervet is megosztott a kollegáival –fontos a lehető legpontosabb leírás, hiszen sokkal könnyebb támponttal dolgozni. Volt, aki már most jegyzetelt…miközben más beszélgetett-. A rendező kíváncsiságból rákérdezett az egyik fiatal művésztől, hogy tudja-e a dalt. Majdnem értetlenül jött a válasz, hogy: természetesen (Nem hiába, profikkal állunk szemben: pontosan tudják, hogy szöveg és daltudás nélkül felesleges próbálni).
Kivétel nélkül mindenki tudta a nótákat. Néha előfordult ritmus vagy sortévesztés: ilyenkor következettegy-egycinkos összenézés és mosoly. Puskás Péter (József) többekkel megtalálta a közös hangot, számos kollegája nyilatkozott róla pozitívan: nem játssza a sztárt, szerény, jó gondolatai vannak. A próbán Szente Vajkkal (Juda) néztek egy példányt és láthatóan élvezték a közös munkát. Ugyanez elmondható Nagy Sándorról (József) , Gallusz Nikolettről (Narrátor, Putifárné) és Posta Victorról (Fáraó): ők saját példánnyal a kezükben, visszafogottan dolgoztak – azt gondoltam, hogy unják, kedvetlenül állnak a munkához, ellenkezőleg!- Az igazi művész tudja mikor kell robbanni, lehengerelni: Posta Victor minden álmot felülmúlóan énekelte el a Fáraó dalát, és adott némi ízelítőt karakteréből – természetesen hűen ábrázolja az ősi egyiptomi férfiak, fáraók minden tulajdonságát-. Kollegái hangos sikerrel jutalmazták, és a férfiak többsége, akár csak Balog János (Ruben/Putifár, Levi/Pék) jól szórakozott Victor „előadásán”.
Szirtes végigvette az első és a második felvonást, néhol kért szöveget is, majd elégedett mosollyal nyugtázta a próbát. Az előadásra már most nagy az érdeklődés: március hetedikétől jegyet lehet váltani a májusi, júniusi előadásokra. A darabnak készült külön honlap, amit egyre többen látogatnak és hangot adnak örömüknek. A legtöbb embert boldogsággal tölti el, hogy újra színpadon láthatja a József és a színes szélesvásznú álomkabát című musicalt. Rengeteg fiatal tartja fontosnak a szereposztást: Nagy Sándort, Puskás Pétert és Serbán Attilát sokan kedvelik. A darab bejárta a világ nagy színpadait és mindenütt hatalmas sikerrel játszották. Londonban az idei évadban ismét felújították. Kíváncsian várja a hazai közönség, hogy milyen lesz belebújni Szirtes Tamás álomkabátjába.
2008.03.13, ifinet.hu Dengyel Eszter
Halló - Puskás Péter
A József és a színes szélesvásznú álomkabát fiatal címszereplője arról is beszél az interjúban, hogy énekes létére miként lett belőle színész, s hogy szerinte az éneklés magányos műfaj, míg a színházban és a filmezésnél társadágban van.
A József és a színes szélesvásznú álomkabátban ön alakítja majd a főszerepet az egyik szereposztásban. Milyen érzés, hogy megkapta egy ekkora musical címszerepét? – Még csak most kezdem igazán felfogni. Ez a második kőszínházas darabom, és címszerepet kaptam. A József új kihívás számomra, már most rengeteget gyakorlok rá. Hihetetlen szerencsésnek érzem magam, hogy olyan színházban játszhatok, mint a Madách.
Amikor még a Megasztár alatt beszélgettünk, azt mondta, nem a színészetet választaná, hanem az éneklést. Ehhez képest színházban játszik, filmet forgatott és tévésorozatban szerepel. – Tévedtem. Akkoriban mindenki azt mondta, hogy neked színésznek kell lenned. Én meg makacsságból is azt mondtam: nem. Mindemellett az járt a fejemben: ennyire nem megy az éneklés, hogy mindenki le akar beszélni? A sorozat az elején nem érdekelt annyira, de két-három hónap után elkezdett izgatni a dolog, hogy mi lesz a karakteremmel? Ráadásul az éneklés magányos műfaj, míg színházban, filmnél társaságban vagyok.
Akkor hogyan tovább? Film, éneklés, színpad? – Örülnek, ha így maradhatna, ezt nagyon élvezem. Jelenleg elkényeztet a sors, amitől boldog vagyok. Ha csak az egyiket csinálhatnám, hamar belefásulnék. 2008.02.22, Metro Mittelholcz Dóra
Puskás Petiből József lesz Spóroltak, jöhet az új darab
Hármas szereposztásban mutatja be a Madách Színház Andrew Lloyd Webber és Tim Rice musicaljének, a József és a színes szélesvásznú álomkabát című darabnak az új magyar változatát. Szirtes Tamás igazgató a darabról, az előttük álló kemény munkáról, és a színészekről is beszélt a hétfői tájékoztatón, melyet a Szépművészeti Múzeum Egyiptomi Gyűjtemények bejárata előtt tartottak. Ezt a musicalt 1972 nyarán az Edinburgh-i Fesztiválon játszották először, mint teljes színpadi művet. Ezt követte 1972. október 16-án a londoni Young Vic Színház bemutatója. Tizenhat előadás után átköltözött a produkció a Roundhouse Színházba, később pedig az Albery Színházba. Az utóbbi két helyszínen 243-szor játszották. 1981-ben mutatták be New Yorkban, itt előbb az Entermedia Színházban, majd a Royal Színházban ment, összesen 747 alkalommal. A történet az Ótestamentumban szereplő Jákobnak és tizenkét fiának, azok közül is a Jákob számára legkedvesebbnek, Józsefnek kalandjait meséli el. Villanásnyi jelenetek és jobbnál jobb dalok. Józsefet fivéreinek féltékenysége rabszolgasorsra juttatja, de ő a gazdag Putifár szolgájaként kitünteti magát, mint a birtok ügyeinek rendbetevője. Termete és szépsége viszont felgerjeszti gazdája kéjsóvár feleségének amúgy is túltengő szexuális vágyait, aminek következtében József hamarosan egy börtöncella mélyén merenghet el a szabadság és a rabság örök ellentmondásán. A csoda és saját borotvaéles esze ebből a kátyúból is kisegíti Józsefet, aki hamarosan a Fáraó bizalmasa, Egyiptom második számú embere lesz. A többi meg majd május 30-án a Madách Színházban kiderül. A musicalt 1991-ben már bemutatta a Madách Színház társulata ugyancsak Szirtes Tamás rendezésében, aki most Szerednyey Béla társaságában rendezi újra a darabot. Szirtes kifejtette: „A József és a színes szélesvásznú álomkabát című musical reneszánszát éli szerte a világon, tavaly például Londonban újították föl. A fordítást valamelyest átdolgozták, és ahogy Londonban, úgy Budapesten is új hangszerelést kapott a mű, Webber pedig egy új dallal is gazdagította alkotását. A legendák évadjának nevezzük ezt a szezont, és ebbe a József pont belefér. Részben a Thomas Mann-tetralógián alapuló librettó önmagában is legenda. A történet gyönyörű, humanista példázat, és ebben a különösen intoleráns világunkban sokat mondhat mindenkinek. Arról szól, hogy a bosszúállás helyett a megértést, az elutasítás helyett az elfogadást kellene választanunk. Amikor a Volt egyszer egy csapaton dolgoztunk valóban lett egy csapat. Olyan fiatal szereplő gárda nőtt fel az elmúlt években, akik a műfajnak jeles képviselői lettek. Mondhatom, hogy ők ma már sztárok a maguk módján. Egyre ismertebbek és szereti őket a közönség.” József szerepében Nagy Sándort, Puskás Pétert és Serbán Attilát láthatja a közönség. A narrátor szerepében Gallusz Nikolett, Ladinek Judit és Polyák Lilla lép színpadra. Bár ez nem a hagyományos narrátor funkcióról szól, hanem a női princípium megtestesüléséről, "álmaink és rémálmaink" asszonyáról. A hármas szereposztásnak köszönhetően a premiereket május 30-án, 31-én és június 1-jén tartják. Szirtes hangsúlyozta, nincs első, másod, vagy harmad szereposztás, egyenrangú és első mindenki. Mivel a premier után sorozatban még harmincszor játsszák a musicalt, szükséges volt, hogy a főbb szerepekre legyenek váltó emberek. A színház meghívta a bemutatóra Andrew Lloyd Webbert is, ám azt még csak remélni lehet, hogy a szerző el is jön a premierre. Egy ekkora produkció tervének megvalósításához egy-másfél év szükséges, és a színház valóban másfél éven át takarékoskodott, hogy megfelelő keretet adhasson a műnek. Az új díszleteket Kentaur, a jelmezeket Romhányi Nóra tervezi, a koreográfus Tihanyi Ákos lesz. A népszerű musicalből 1999-ben filmváltozat is készült David Mallett rendezésében, Tim Rice forgatókönyve alapján. Az azonos című alkotásban Józsefet Donny Osmond, Jákobot Richard Attenborough, Potifárnét pedig Joan Collins játszotta.
Az egyik főszereplővel, az újoncnak számító, ám de a tévéből már jól ismert Puskás Péterrel beszélgettem a sajtótájékoztató után.
Hogy kerültél a Madách csapatába? Egy válogatáson vettem részt, amire meghívtak, de szerintem magamtól is elmentem volna. Mivel enyém lett a szerep, úgy tűnik tetszettem.
A Megasztár után egyértelmű volt számodra, hogy az éneklés mellé, a színészetet is „bevállalod”? Hiszen azóta játszottál az 56 csepp vér rockmusicalben, sorozatban, mozifilmben… Nem, egyáltalán nem volt egyértelmű. Az 56 csepp vér jó bulinak indult, nagy szerepem nem volt, de élveztem, hogy ott lehettem. Igazából a Jóban rosszban sorozat volt az, ami átlendített engem egy ponton. Tudtam, hogy a magyar zenei élet nem egy főállású meló, gyakorlatilag megőrülnék, ha ugyanazt kéne csinálnom mindig. Egy ideig nem éreztem jól magam a sorozatban sem. Laza voltam, csináltam, tudtam a szöveget, de nem nagyon izgatott. Mostmár jó szerepelni benne, szeretem a karaktert is, amit alakítok. Egyik napról a másikra kezdett el izgatni, hogy ebben a filmben mi történik velem. Boldog vagyok, hogy most Szolnokon az Oliverben is játszhatok, főleg, hogy nagy sikerrel megy a darab.
Csak a musicalek érdekelnek, vagy később jöhet a próza is? Remélem, hogy a prózai szerepek is előbb, utóbb megtalálnak. Most még a musical van, de ezt is meg kell tanulnom. Az elmúlt két évben volt szerencsém olyan emberekkel együtt dolgozni, akik hihetetlen sokat adtak nekem. Tőlük tanultam a legtöbbet. Elég, ha csak Kaszás Attilát említem, miatta megérte benne lenni az 56 csepp vérben. Láthattam Attilát közelről, ahogy dolgozik. Emlékszem az egyik próbán, amikor álltunk a nagy hangárban, jogging nadrágban és hülyéskedtünk folyamatosan. Megjelent Attila, és úgy adta elő a szóló számát, hogy a stáb, akik jelen voltak, tátott szájjal tapsoltak neki. Nekem ez volt az a pillanat, amikor tudtam, hogy el kell felejteni a szituációt, amiben jelen vagyunk. Az, hogy éppen ott állunk pólóban, rövidnadrágban, melegünk van, nem számított, csak az, ami történt. Meghatározó élmény volt számomra.
A családod, apukád, aki ugye szintén színész, hogy fogadták, hogy egyre többet láthatnak majd a színházi „deszkákon” is? Nagyon örültek neki. A nagypapám a Vígszínházban játszott, nagymamám az Operettben. A szüleim is tudják, hogy óriási dolog, hogy a Madách Színházban ilyen lehetőséget kaptam. Volt össznépi sírás-rívás, amikor elmeséltem.
A Madách színészeivel alakul a kapcsolatod, menni fog a közös munka? Sokakat ismertem már régebbről is, de ez valóban egy folyamat, amíg az embert teljes mértékben elfogadják. Nagyon örülök, hogy a most, többek között Sanyival (Nagy Sándor), Attilával (Serbán Attila) dolgozhatok. Remélem, segítjük majd egymás munkáját.
hirextra.hu, Malina Adrienn 2008.02.19
József és a színes szélesvásznú álomkabát a Madáchban!
Május végén mutatja be a fővárosi Madách Színház Andrew Lloyd Webber és Tim Rice musicaljét, a József és a színes szélesvásznú álomkabát című darabot - tájékoztatott a teátrum sajtófőnöke.
Kósa Melinda elmondta, hogy Webber első "nagy" musicaljét hármas szereposztásban mutatják be május 30-án, 31-én és június 1-jén. A darabot Szirtes Tamás, a Madách Színház ügyvezető igazgatója rendezi, munkáját társrendezőként Szerednyey Béla segíti.
A színház összegzése szerint a "csodálatos zenével átszőtt mű az Ótestamentum legszebb, drámai fordulatokban leggazdagabb történetét, a József-legendát dolgozza fel magával ragadó formában: a szerzők egymást követő dalok laza szerkezetű sorában mesélik el a kiválasztott fiú történetét, akinek kitaszítottsága és felemelkedése a megbocsátás és a tolerancia nagy drámája".
József szerepében Nagy Sándort, Puskás Pétert és Serbán Attilát láthatja a közönség. A narrátor szerepében Gallusz Nikolett, Ladinek Judit és Polyák Lilla lép színpadra. A fáraót Miller Zoltán és Posta Victor, Jákobot Koltai János és Lőte Attila, Potifárnét Gallusz Nikolett és Ladinek Judit alakítja. Ruben és Potifár szerepét Barát Attila és Ömböli Pál játssza, Júdát Arany Tamás és Szente Vajk, Simeont Nagy Balázs és Sándor Dávid, Levit Ádok Zoltán és Balog János alakítja. Naphtali és a pohárnok szerepében Csórics Balázs, valamint Héger Tibor látható.
A díszlet Kentaur munkája, a jelmezeket Rományi Nóra tervezte, a koreográfiát Tihanyi Ákos készítette. Az előadás zenei vezetője Kocsák Tibor és Zádori László, a dramaturg Springer Márta.
Kósa Melinda felidézte, hogy a musicalt 1991-ben már színre vitte a Madách Színház társulata ugyancsak Szirtes Tamás rendezésében, a mostani előadás azonban nagyon sokban különbözik az akkoritól.
A musicalt most más díszletben, más jelmezben mutatják be, nagyzenekar játssza a zenét és gyermekkórus is megszólal, gyakorlatilag egy új előadás született - tette hozzá a sajtófőnök.
Kósa Melinda elmondta, hogy a musical szövegét egykor Grün Tamás fordította magyarra. Időközben Andrew Lloyd Webber új dalokat és verseket írt a darabhoz, melyek fordítását Galambos Attila készítette el.
A József és a színes szélesvásznú álomkabát című darab bejárta a világ nagy színpadait és mindenütt hatalmas sikerrel játsszák. Londonban az idei évadban ismét felújították - jegyezte meg a Madách Színház sajtófőnöke.
A népszerű musicalből 1999-ben filmváltozat is készült David Mallett rendezésében, Tim Rice forgatókönyve alapján. Az azonos című alkotásban Józsefet Donny Osmond, Jákobot Richard Attenborough, Potifárnét pedig Joan Collins játszotta.
MTI 2008.01.30
Újjáéled a József-legenda
Ez a szezon a Madách Színházban a legendák évadja - több régi sikerprodukcióját is újjáéleszti az Erzsébet körúti teátrum. Az évad utolsó nagy bemutatóját a tervek szerint május 30-án tartják: a József és a színes szélesvásznú álomkabát című Webber-musicalt Szerednyei Bélával közösen rendezi. Szirtes Tamás emlékeztetett arra, hogy a musicalt 1991-ben mutatta be a Madách Színház. A darabot, amely az emberiség egyik nagy példázata, azért vették elő, mert az a toleranciáról, egymás elfogadásáról, a bosszú helyett a megbocsátásról szól - tette hozzá.
kultura.hu 2007.10.27
<< ÚJABB CIKKEK A DARABRÓL
| |